HomeGlobalBerpuluh-puluh orang awam Palestin dibunuh lagi dalam serangan Israel ke atas Gaza

Berpuluh-puluh orang awam Palestin dibunuh lagi dalam serangan Israel ke atas Gaza

 

GAZA: Berpuluh-puluh orang awam Palestin yang tidak berdosa, termasuk kanak-kanak, terbunuh atau cedera pada petang Khamis dalam siri serangan udara atau artileri Israel yang menyasarkan pelbagai kawasan di Genting Gaza yang musnah akibat perang, menurut sumber tempatan dan perubatan.

Di bandar Deir el-Balah, di tengah Genting Gaza, kira-kira sembilan rakyat Palestin terbunuh dan beberapa lagi cedera berikutan pengeboman Israel ke atas rumah milik keluarga Khattab dan Al-Attar, lapor WAFA.

Pada masa yang sama, sekurang-kurangnya seorang terbunuh dan berpuluh-puluh cedera, beberapa lagi kritikal, apabila tentera pendudukan Israel melepaskan tembakan mesin ke atas orang awam yang menunggu trak bantuan berhampiran bulatan Al-Nabulsi dan Al-Kuwait di barat dan selatan Kota Gaza. Mangsa kemudiannya dibawa ke Kompleks Perubatan Al-Shifa.

Sementara itu, sekurang-kurangnya seorang orang awam terbunuh dan tiga orang lagi cedera akibat pengeboman tentera Israel ke atas rumah milik keluarga Al-Attaout di Jabalia, utara Genting Gaza.

Di Khan Yunis, selatan Gaza, serangan Israel menyasarkan rumah milik keluarga Abu Rezq berhampiran Hospital Gaza Eropah mengakibatkan lima orang cedera.

Pencerobohan Israel yang berterusan di Genting Gaza setakat ini telah mengakibatkan 30,717 kematian, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, dengan 72,156 kecederaan yang didokumenkan, menurut Kementerian Kesihatan.

Jumlah ini kekal sementara kerana beribu-ribu mangsa dikhuatiri mati di bawah runtuhan atau ditinggalkan di jalan raya, dengan tentera Israel menghalang akses untuk ambulans dan kru pertahanan awam.

Author

Pilihan Editor