HomeGlobalHouthi serang kapal dagang milik AS, dua maut

Houthi serang kapal dagang milik AS, dua maut

 

LAPAN orang cedera, dua daripadanya maut, apabila peluru berpandu Yaman mengenai kapal dagang True Confidence di Teluk Aden, kata tentera Amerika Syarikat (AS) pada Rabu. Anak kapal terpaksa meninggalkan kapal yang berisiko tenggelam.

Houthis, yang menganggap diri mereka sebagai kerajaan Yaman, mula menyerang kapal-kapal yang berkaitan dengan Israel pada akhir Oktober, sebagai membantah operasi ketenteraan terhadap rakyat Palestin di Gaza. Mereka menyasarkan kapal Amerika dan British pada Januari, selepas kedua-dua negara melancarkan serangan udara dan peluru berpandu terhadap Yaman.

Jurucakap tentera Houthi, Yahya Saree mengesahkan serangan pada petang Rabu, mengatakan bahawa kapal True Confidence telah ditembak selepas anak kapal mengabaikan mesej amaran tentera laut Yaman, lapor RT.

“Serangan itu tepat, dengan izin Allah, hingga kebakaran merebak di atas kapal,” kata Saree.

Dia juga memberi amaran kepada semua kapal untuk menjawab panggilan tentera laut Yaman, dan semua kru kapal yang disasarkan mesti segera berlepas selepas serangan pertama.

Dua  kru True Confidence terbunuh dan enam cedera dalam beberapa serangan peluru berpandu, menurut dua pegawai Pentagon yang enggan nama mereka disiarkan.

“Tidak ada orang Amerika di atas kapal,” kata mereka.

Sebuah kapal perang India yang berdekatan telah mengambil 23 anak kapal yang mengosongkan kapal kargo itu. Pegawai AS menyifatkan True Confidence rosak tetapi belum tenggelam lagi.

Penjejakan maritim menunjukkan True Confidence menghampiri Selat Bab-el-Mandeb pada petang Selasa sebelum membuat pusingan tajam ke arah Teluk Aden.

Kapal itu telah didaftarkan di Liberia, yang merupakan bendera kemudahan popular untuk kapal dagang, tetapi pemiliknya telah dilaporkan sebagai Oaktree Capital Management LLC multinasional yang berpangkalan di AS.

Awal minggu ini, kapal pengangkut pukal milik British, Rubymar tenggelam di Teluk Aden, hampir dua minggu selepas diserang peluru berpandu Houthi dan dikosongkan. Ia adalah kapal pertama yang ditenggelamkan oleh Houthi sejak awal kempen mereka.

Kebanyakan syarikat perkapalan Barat telah mengubah laluan mereka di sekitar Afrika sebagai tindak balas kepada serangan Houthi, yang telah menaikkan premium insurans.

Houthi mengisytiharkan ia akan menamatkan operasinya hanya apabila Israel berhenti menyerang Gaza.

Author

Pilihan Editor