HomeGlobalJurutera Google dipecat selepas adakan protes pro-Palestin

Jurutera Google dipecat selepas adakan protes pro-Palestin

GOOGLE memecat seorang jurutera yang mengadakan protes pro-Palestin semasa ucaptama syarikat di New York City, menurut laporan yang diterbitkan Jumaat.

“Saya enggan membina teknologi yang menjana pembunuhan beramai-ramai, apartheid atau pengawasan,” jurutera Google Cloud yang dipecat itu menjerit pada Isnin dalam video yang tular dalam talian.

Jurutera itu mengadakan bantahan ketika ketua Google Israel, Barak Regev sedang berucap pada persidangan industri.

“Projek Nimbus meletakkan ahli masyarakat Palestin dalam bahaya,” jeritnya ketika keselamatan mengiringinya keluar dari kawasan itu. “Tiada (perkomputeran) awan apartheid.”

Jurucakap Google memberitahu saluran berita CNBC bahawa jurutera itu ditamatkan perkhidmatan kerana mengganggu acara rasmi yang ditaja oleh syarikat, lapor Anadolu.

“Tingkah laku ini tidak baik, tanpa mengira isu dan pekerja itu telah ditamatkan perkhidmatan kerana melanggar dasar kami,” kata jurucakap itu tanpa menyatakan dasar yang dilanggar oleh bekas pekerja itu.

Project Nimbus telah lama dibantah oleh penyokong pro-Palestin, termasuk mereka yang berada dalam Google. Ia termasuk kontrak lebih AS$1 bilion antara Google dan Amazon, serta kerajaan dan tentera Israel, untuk menyediakan Tel Aviv dengan perkhidmatan pengkomputeran awan.

Surat terbuka 2021 daripada pekerja Google dan Amazon yang diterbitkan dalam Guardian mengecam kontrak itu, mengatakan ia akan menjadikan diskriminasi sistematik dan pengusiran yang dilakukan oleh tentera dan kerajaan Israel lebih kejam serta lebih membawa maut bagi rakyat Palestin.

“Teknologi ini membolehkan pengawasan lanjut dan pengumpulan data haram mengenai rakyat Palestin, dan memudahkan pengembangan penempatan haram Israel di tanah Palestin,” kata surat itu, yang ditandatangani oleh 90 pekerja di Google dan lebih 300 di Amazon pada masa itu.

“Kami tidak boleh melihat sebaliknya, kerana produk yang kami bina digunakan untuk menafikan hak asasi rakyat Palestin, memaksa rakyat Palestin keluar dari rumah mereka dan menyerang rakyat Palestin di Genting Gaza,” tambahnya.

Suara-suara itu makin berkembang dalam syarikat itu di tengah-tengah peperangan berterusan Israel ke atas Gaza.

Minggu ini, lebih 600 pekerja Google telah menulis surat dalaman kepada kepimpinan pemasaran Google menuntut syarikat teknologi itu menggugurkan penajaan forum Mind the Tech tempat Regev bercakap, menurut laman web berita Wired yang berfokuskan teknologi. Perhimpunan itu adalah acara yang bertujuan untuk menyerlahkan kemajuan dalam industri teknologi Israel.

“Sila tarik diri daripada Mind the Tech, keluarkan permohonan maaf, dan berdiri bersama pekerja Google dan pelanggan yang berputus asa atas kehilangan banyak nyawa di Gaza; kami memerlukan Google untuk melakukan yang lebih baik,” kata surat itu.

Israel telah melancarkan serangan balas terhadap Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober yang mengorbankan kira-kira 1,200 orang. Serangan itu telah mengorbankan lebih 30,800 orang dan mencederakan hampir 73,000 yang lain di Gaza di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan bekalan keperluan yang teruk.

Israel juga telah mengenakan sekatan yang melumpuhkan ke atas enklaf Palestin, menyebabkan penduduknya, khususnya penduduk di utara Gaza, berada di ambang kebuluran.

Kira-kira 85 peratus penduduk Gaza telah kehilangan tempat tinggal akibat serangan Israel di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan, manakala 60 peratus daripada infrastruktur wilayah itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang dalam keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bahawa bantuan kemanusiaan adalah untuk orang awam di Gaza.

Author

Pilihan Editor