HomeGlobal110 pemegang pasport asing tinggalkan Gaza melalui lintasan Rafah

110 pemegang pasport asing tinggalkan Gaza melalui lintasan Rafah

KOTA GAZA, Palestin: Seorang pegawai Palestin berkata pada Rabu bahawa 110 pemegang pasport asing meninggalkan Genting Gaza melalui lintasan Rafah ke Mesir.

“Kira-kira 110 pemegang pasport asing meninggalkan genting itu,” kata Wael Abu Mohsen, pengarah media lintasan sempadan Rafah, kepada Anadolu.

Beliau berkata, 17 ambulans yang membawa rakyat Palestin yang cedera dalam serangan Israel juga telah menyeberangi terminal ke Mesir.

Abu Mohsen berkata, 20 trak sarat dengan bantuan kemanusiaan bergerak ke Gaza melalui persimpangan Rafah pada Rabu, menjadikan jumlah keseluruhan trak bantuan dalam seminggu kepada 237.

Berpuluh-puluh warga asing dan rakyat Palestin dengan dua kewarganegaraan telah berkumpul di sebelah Palestin di lintasan Rafah sejak awal pagi untuk meninggalkan Genting Gaza, yang berada di bawah serangan udara Israel tanpa henti sejak 7 Oktober berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas.

Media Mesir turut menyiarkan rakaman kenderaan, trak dan ambulans melintasi terminal Rafah dari Gaza ke Mesir.

Sejak hujung minggu lalu, tentera Israel telah meluaskan serangan udara dan darat ke atas Genting Gaza, yang telah diserang tanpa henti sejak serangan mengejut oleh kumpulan pejuang Palestin, Hamas pada 7 Oktober.

Lebih 10,300 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 8,796 rakyat Palestin dan lebih 1,538 warga Israel. – Anadolu

Author

Pilihan Editor