HomeGlobal118 trak bantuan memasuki Gaza melalui lintasan Rafah

118 trak bantuan memasuki Gaza melalui lintasan Rafah

GAZA, Palestin: Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin mengumumkan telah menerima 118 trak bantuan pada Ahad dan Isnin melalui lintasan sempadan Rafah, menjadikan jumlah keseluruhan trak yang memasuki Genting Gaza sejak 21 Oktober lalu kepada 569.

Persatuan itu berkata dalam satu kenyataan yang dilihat oleh Anadolu bahawa “pasukan Bulan Sabit Merah Palestin pada Ahad menerima 25 trak dari Bulan Sabit Merah Mesir yang dimuatkan dengan bantuan kemanusiaan melalui lintasan Rafah.”

Dalam satu kenyataan kemudian, mereka mengesahkan bahawa mereka menerima 93 trak bantuan dari Bulan Sabit Merah Mesir pada Isnin melalui persimpangan Rafah.

Mereka berkata trak itu mengandungi “makanan, air, bantuan bantuan, bekalan perubatan dan ubat-ubatan, manakala bahan api tidak dibenarkan masuk setakat ini.”

“Jumlah trak yang diterima sejak 21 Oktober berjumlah 569, kira-kira bersamaan dengan kira-kira 33 trak sehari,” katanya.

Pada 21 Oktober, konvoi bantuan pertama memasuki Gaza yang terdiri daripada 20 trak yang kebanyakannya membawa bekalan perubatan dan makanan berikutan sekatan ketat selama 13 hari oleh Israel di genting dan pengeboman di persimpangan Rafah. – Anadolu

Author

Pilihan Editor