HomeTeknologiTikTok jadi gergasi global, AS ancam untuk mengekangnya

TikTok jadi gergasi global, AS ancam untuk mengekangnya

BAGI kebanyakan industri teknologi, musim panas ini merupakan musim ketidaktentuan ekonomi – musim yang membawa kepada penurunan harga bitcoin, ratusan pekerja yang diberhentikan dan pembekuan pengambilan pekerja. Untuk platform video TikTok, pada musim panas juga pengawal selia Amerika Syarikat (AS) datang untuk mencapai konsensus: sudah tiba masanya untuk peraturan yang lebih ketat.

Sejak Buzzfeed melaporkan pada bulan Jun bahawa pekerja syarikat induk TikTok di China, ByteDance mempunyai akses kepada data pengguna AS, TikTok telah menjadi tumpuan seruan bipartisan yang jarang berlaku, untuk peraturan dan pertanyaan.

Pertanyaan itu menjadi lebih mendesak apabila pada bulan Julai, pengarah FBI, Christopher Wray, menggelar pengintipan China sebagai “ancaman jangka panjang yang paling besar kepada… ketahanan ekonomi negara kita”.

“Jika anda seorang Amerika dewasa, kemungkinan besar China telah mencuri data peribadi anda,” kata Wray. “Kami kini telah mencapai tahap di mana FBI membuka kes kontra perisikan baharu berkaitan China kira-kira setiap 10 jam.”

Persoalan China

TikTok ialah pemain yang agak baharu dalam arena platform media sosial global yang besar tetapi ia telah menarik perhatian pengawal selia di Eropah. Undang-undang baharu mengenai keselamatan kanak-kanak dan keselamatan internet am di UK dan EU telah memaksa syarikat itu untuk menjadi lebih telus tentang cara ia beroperasi dan cara kandungan tersebar di platformnya.

Di AS, langkah untuk mengekang platform video itu telah mendapat momentum baru-baru ini, walaupun terdapat sedikit perdebatan sama ada tekanan kawal selia kali ini adalah wajar. Dengan 1 bilion pengguna, platform itu, yang menggunakan suapan algoritma untuk mendorong pengguna video pendek, juga mempunyai masalah dengan maklumat salah, privasi data dan kebimbangan tentang keselamatan kanak-kanak.

Antara isu yang paling menjadi perhatian penggubal undang-undang AS ialah hubungan aplikasi itu dengan China.

TikTok sentiasa mengatakan bahawa data pengguna AS disimpan di pusat data di Virginia, dan disandarkan di Singapura. Pada bulan Jun, syarikat itu mengumumkan bahawa semua data pengguna AS akan disalurkan melalui pelayan dari Oracle gergasi pengkomputeran Amerika.

Tetapi rakaman eksekutif TikTok yang dibocorkan kepada BuzzFeed News mencadangkan bahawa pekerja ByteDance yang berpangkalan di China mengakses data pengguna AS beberapa kali antara September 2021 dan Januari 2022. “Semuanya dilihat di China,” seorang pekerja TikTok dilaporkan berkata dalam satu mesyuarat.

TikTok running on an iPhone. China's flag is displayed behind it.
Photo by Solen Feyissa on Unsplash

Selepas laporan itu, ahli Kongres mula bertindak. Pada 23 Jun, kumpulan dua parti terdiri daripada lima senator mencadangkan rang undang-undang baharu yang akan melarang syarikat daripada menghantar data pengguna Amerika ke “negara asing berisiko tinggi”.

Dan pada bulan Julai, Senator Mark Warner dan Marco Rubio menyeru Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (FTC) untuk membuka siasatan terhadap TikTok.

“TikTok, syarikat induk mereka ByteDance, dan syarikat teknologi lain yang berpangkalan di China dikehendaki oleh undang-undang China untuk berkongsi maklumat mereka dengan parti Komunis,” kata Warner. “Membenarkan akses kepada data Amerika, sehinggalah kepada biometrik seperti cetakan muka dan cetakan suara, menimbulkan risiko besar bukan sahaja kepada privasi individu tetapi kepada keselamatan negara.”

Brendan Carr, pesuruhjaya kanan Republikan di Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan (FCC), berkata berita BuzzFeed News menandakan titik perubahan dalam pendekatan penggubal undang-undang terhadap TikTok. “Apa yang benar-benar mengubah perkara adalah bukan orang yang berteori atau pegawai kerajaan yang mengatakan perkara dalam perkara bercakap yang anda tidak pasti jika ada di sana, di sana. Ini adalah laporan yang mempunyai komunikasi dalaman dan membocorkan audio mesyuarat dalaman yang mengejutkan semua wakil [TikTok] tentang cara ia mengendalikan data dan menunjukkannya sebagai suatu manipulasi.”

Carr, yang menyokong Google dan Apple untuk mengeluarkan TikTok daripada gedung aplikasi mereka, berkata pendedahan itu menjadikan kebimbangan keselamatan negara dengan TikTok lebih nyata berbanding sebelum ini, dan membawa orang ramai merentasi lorong bersama-sama.

“Orang ramai boleh memandang saya dan berkata, anda seorang Republikan, anda seorang ahli FCC, saya tidak percaya anda atas sebab-sebab ini. Tetapi Mark Warner adalah penyokong keselamatan negara yang serius. Dia mendapat taklimat harian mengenai perkara ini. Dan dia di luar sana mengatakan bahawa TikTok sangat menakutkannya.”

TikTok berkata kebimbangan penggubal undang-undang AS berkenaan isu keselamatan negara sangat berlebihan, dan platform itu tidak berkongsi data pengguna dengan kerajaan China. “Kami juga tidak akan berkongsi jika diminta,” kata jurucakap syarikat Maureen Shanahan.

Shanahan berkata syarikat itu telah bercakap secara terbuka tentang usahanya untuk mengehadkan akses pekerja kepada data pengguna AS dan laporan BuzzFeed News menunjukkan TikTok “melakukan apa yang dikatakan akan dilakukan”.

Membenarkan akses kepada data Amerika, sehingga biometrik seperti cetakan muka dan cetakan suara, menimbulkan risiko besar bukan sahaja kepada privasi individu tetapi kepada keselamatan negara
– Senator Mark Warner –

“Pada tahun 2021, TikTok melibatkan perunding untuk membantu menilai cara mengehadkan akses data kepada data pengguna AS,” kata Shanahan dalam satu kenyataan. “Dalam 80 mesyuarat yang bocor, terdapat 14 kenyataan yang menunjukkan bahawa jurutera di China mempunyai akses kepada data AS …malangnya BuzzFeed hanya memetik sedikit daripada mesyuarat tentang usaha tersebut dan gagal memberikan konteks yang mencukupi.”

Syarikat itu berkata, terdapat kawalan ketat terhadap siapa yang diberikan akses kepada data pengguna AS dan jurutera di luar AS, termasuk di China, boleh diberikan akses mengikut keperluan. “Seperti kebanyakan syarikat global, TikTok mempunyai pasukan kejuruteraan di seluruh dunia,” kata Shanahan. “Kami menggunakan kawalan akses seperti penyulitan dan pemantauan keselamatan untuk melindungi data pengguna, dan proses kelulusan akses diawasi oleh pasukan keselamatan kami yang berpangkalan di AS.”

Lebih besar daripada China

Pakar yang bercakap dengan Guardian tidak mempersoalkan ancaman keselamatan siber yang ditimbulkan China kepada AS. Walau bagaimanapun, sesetengah pihak berkata mereka bimbang tumpuan berlebihan pengawal selia pada sambungan China dengan TikTok boleh mengalih perhatian daripada kebimbangan mendesak lain, termasuk algoritma TikTok dan jumlah data pengguna yang dikumpulkan, disimpan dan dikongsi oleh syarikat dengan entiti AS yang lain.

Sedikit yang diketahui tentang jumlah data pengguna yang dikumpul dan dikongsi oleh TikTok dengan entiti di AS. Malah Oracle, syarikat TikTok yang digunakan untuk mengaudit algoritma dan dasar privasi datanya untuk memastikan penggubal undang-undang platform itu bebas daripada pengaruh China, telah menghadapi tuduhan sendiri bahawa ia menyimpan dokumen mengenai 5 juta orang di seluruh dunia. Pada masa ini tiada peraturan persekutuan yang melindungi maklumat tersebut.

“Persoalan China kepada saya hampir seperti maklumat yang memesongkan kerana tidak banyak yang dilakukan untuk melindungi privasi pengguna secara amnya di AS,” kata Sara Collins, seorang penasihat dasar kanan di kumpulan kepentingan awam bukan untung Public Knowledge. “Perkara yang saya akan bimbangkan ialah perkara yang sama yang kami bimbangkan dengan Facebook atau Google. Ini adalah amalan privasi data mereka, apa yang mereka lakukan dengan data itu, cara mereka mengewangkannya dan apakah kesan buruk yang ada pada pengguna.”

Satu langkah yang boleh mula menangani kebimbangan tersebut ialah rang undang-undang privasi persekutuan yang sedang berjalan melalui Kongres. Akta Privasi dan Perlindungan Data Amerika (ADPPA) akan “sebenarnya mewujudkan rangka kerja privasi untuk semua syarikat ini yang akan menjejaskan TikTok dan model perniagaannya”, kata Collins, yang majikannya Public Knowledge bekerja dalam isu penyeliaan kandungan dan peraturan. (Public Knowledge menerima sumbangan daripada TikTok.)

Dalam pada itu, beberapa negeri mengambil tindakan sendiri untuk menanganinya. California meluluskan rang undang-undang keselamatan kanak-kanak sahaja yang memerlukan platform seperti TikTok dan Instagram untuk memeriksa sebarang produk yang ditujukan kepada kanak-kanak sebelum melancarkannya dan melaksanakan perlindungan privasi untuk pengguna yang lebih muda secara lalai.

Marc Faddoul, pengarah bersama Tracking Exposed, sebuah organisasi yang mengawasi cara algoritma TikTok berfungsi, berpendapat tumpuan pemimpin kongres pada hubungan China dengan platform itu terlepas untuk mendapat lebih banyak jawapan tentang algoritma aplikasi itu.

Portrait of cute girl
Photo by Tim Gouw on Pexels

“Bagi saya, apa yang hilang daripada radar pengawal selia ialah titik pengaruh terbesar dalam menyebarkan kandungan dalam talian ialah mekanik promosi algoritma dan penurunan pangkat algoritma kerana mengetepikan sekeping kandungan individu, terutamanya jika ia telah tersebar, tidak banyak membantu mengurangkan potensi bahaya,” kata Faddoul. Mekanisme yang tidak jelas itu, katanya, menimbulkan “ancaman terbesar dari segi campur tangan dalam politik dalaman atau pendapat umum”.

Tidak banyak cerapan tentang cara algoritma menentukan kandungan yang hendak dipromosikan ke bahagian For You Page (FYP) setiap orang. Tetapi kandungan itu dalam banyak kes terbukti mempunyai kesan dunia sebenar. Dokumen risikan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri menunjukkan, sebagai contoh, bahawa pelampau domestik menggunakan TikTok untuk mempromosikan keganasan dan menyeru pengikut mereka untuk membawa senjata api ke Capitol AS menjelang rusuhan 6 Januari. Dokumen itu juga menunjukkan platform itu penuh dengan kandungan pelampau ganas.

TikTok berkata ia menggunakan “gabungan teknologi dan beribu-ribu profesional keselamatan” untuk mengenal pasti dan mengalih keluar video yang melanggar dasarnya. AB Obi-Okoye, jurucakap syarikat itu, berkata TikTok akan meneruskan usaha tersebut, menyemak fakta kandungan dalam lebih 30 bahasa.

“Semakan fakta hanyalah satu komponen cara kami menyederhanakan kandungan,” Obi-Okoye meneruskan. “Kami menggunakan gabungan maklumat yang tersedia secara umum serta maklumat yang kami terima daripada rakan semakan fakta kami untuk membantu kami menilai kandungan.”

Mendapatkan butiran tentang cara algoritma TikTok berfungsi juga penting, kata Faddoul. Seperti yang dilaporkan oleh Guardian, syarikat itu pada masa lalu mengarahkan moderatornya untuk menapis siaran tertentu, termasuk kandungan yang menyebut Dataran Tiananmen atau kemerdekaan Tibet Faddoul berkata. Obi-Okoye berkata, polisi tersebut sudah lama dan tidak digunakan. “Hari ini, kami mengambil pendekatan bernuansa kesederhanaan, termasuk membina pasukan global dengan pengalaman industri yang mendalam dan bekerja dengan kandungan luaran dan majlis penasihat keselamatan,” kata Obi-Okoye.

Terlalu banyak kelalaian atau terlalu sedikit?

Walaupun pakar dan penggubal undang-undang bersetuju lebih banyak peraturan diperlukan, ada juga percanggahan pendapat yang ketara tentang berapa banyak penelitian kawal selia yang diterima oleh TikTok secara sejarah, terutamanya berbanding pemain seperti Facebook, Twitter dan Google.

Carr, pesuruhjaya FCC, sebahagiannya mengaitkan apa yang dilihatnya sebagai kurangnya tumpuan pada TikTok sebagai pempolitikan perdebatan selepas Donald Trump pada 2020 menandatangani perintah eksekutif yang akan memaksa ByteDance menjual atau melepaskan perniagaan TikTok ASnya. (Joe Biden telah membatalkan perintah itu.)

Baginya, ancaman yang dia percaya TikTok adalah dalam kelas yang berbeza daripada Facebook dan Google kerana hubungan syarikat itu dengan China. Dan berbanding dengan syarikat teknologi lain yang berpangkalan di China seperti Huawei dan ZTE, Carr berkata, TikTok telah “sebahagian besarnya meluncur dan mengelak daripada mengambil kira beberapa kebimbangan keselamatan negara yang sangat serius”.

Faddoul, penyelidik algoritma platform berkata, dia tidak fikir TikTok kurang mendapat penelitian berbanding rakan sejawatannya, terutamanya apabila membandingkan saiz relatif pangkalan pengguna platform. Tetapi dia mengatakan tahap penelitian baru adalah “benar-benar wajar”.

“Ada sebab yang baik untuk melakukan ini dan terdapat tahap kebimbangan tambahan [kerana] kerajaan China adalah autokratik dan ia telah menunjukkan dalam banyak keadaan bahawa ia boleh mempunyai kuasa sewenang-wenangnya ke atas syarikat China.” – The Guardian

Authors

Pilihan Editor