HomeTeknologiLubang hitam 33 kali ganda Matahari ditemukan 'sangat hampir' dengan Bumi

Lubang hitam 33 kali ganda Matahari ditemukan ‘sangat hampir’ dengan Bumi

SEBUAH lubang hitam yang sangat besar telah ditemukan di angkasa – dan ia dikatakan agak hampir dengan Bumi.

Lubang hitam terbentuk pada akhir hayat bintang. Daya tarikan gravitinya sangat kuat sehingga cahaya pun tidak dapat melepaskan diri.

Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk ia ditemukan oleh ahli astronomi, dengan NASA telah menemui lubang hitam berusia 13.2 bilion tahun pada bulan November tahun lalu.

Apa yang membuatkan lubang hitam yang satu ini istimewa adalah kerana para saintis menemukannya sangat dekat dengan Bumi – secara relatifnya.

Misi Gaia oleh Agensi Angkasa Eropah menemukan lubang hitam itu di galaksi kita, Bima Sakti.

Digelar Gaia BH3, saiznya 33 kali ganda daripada Matahari.

Gaia BH3 dikatakan sebagai lubang hitam terbesar yang pernah terbentuk daripada bintang yang meletup di galaksi kita.

Walaupun ia ‘dekat’ dengan kita, ia masih 2,000 tahun cahaya jauhnya – jadi usah bimbang tentang kemungkinan ia memusnahkan Bumi.

Lubang hitam yang baru ditemui itu tidak dilihat secara langsung oleh saintis, tetapi ia disimpulkan daripada pergerakan yang kelihatan seperti bintang tunggal, yang kini difahami adalah temannya.

Bintang yang dimaksudkan – sebahagian daripada buruj Aquila – kelihatan ‘bergoyang’, yang menunjukkan ahli astronomi bahawa ia dipercayai mengorbit kepada lubang hitam berhampiran.

Kini diramalkan bahawa lebih banyak lubang hitam mungkin ditemukan apabila bahagian data seterusnya dikeluarkan daripada teleskop angkasa Gaia yang memeta Bima Sakti.

Walau bagaimanapun, ini tidak akan ditemukan sehingga sekurang-kurangnya pada tahun 2025.

Bercakap mengenai penemuan bersejarah itu, Pasquale Panuzzo, seorang ahli astronomi di Observatoire de Paris, sebahagian daripada Pusat Penyelidikan Saintifik Kebangsaan (CNRS) Perancis yang merupakan peneraju utama penemuan ini, memuji Gaia BH3 sebagai ‘unicorn sebenar’.

“Ini adalah penemuan sekali dalam hidup penyelidikan anda,” katanya dalam satu kenyataan, lapor Unilad.

“Setakat ini, lubang hitam sebesar ini hanya pernah dikesan di galaksi yang jauh, oleh kerjasama LIGO–Virgo–KAGRA hasil pemerhatian gelombang graviti.

“Ia adalah sungguh mengejutkan, ia adalah lubang hitam berasal dari bintang paling besar di galaksi kita dan yang kedua terdekat ditemukan setakat ini,” tambah Panuzzo.

Menurut NASA, terdapat sekitar 50 lubang hitam bintang yang ditemukan saintis di Bima Sakti.

Terdapat juga lubang hitam yang sangat besar di tengah-tengah galaksi kita – Sagittarius A* dan saiznya adalah 4.3 juta kali lebih besar daripada Matahari.

Author

Pilihan Editor