HomeGlobal5 perkataan yang anda tak patut Google - apa berlaku jika anda...

5 perkataan yang anda tak patut Google – apa berlaku jika anda buat juga?

GOOGLE sememangnya sangat berguna dan memudahkan kehidupan, bukan?

Sama ada anda perlu Google untuk mencari di mana anda pernah lihat seseorang pelakon itu sebelum ini atau cuba mencari sinonim untuk perkataan dalam esei kolej anda, Google sentiasa bersedia untuk membantu.

Tetapi dalam anda mencari dalam Google mengenai segala-galanya dan apa-apa sahaja, terdapat beberapa perkataan yang lebih baik anda tidak cari menggunakan enjin carian itu.

Kami dah beri amaran ya, jangan kata anda tidak diingatkan…

Pengguna biasa Google sudah tentu pernah menggunakan Imej Google.

Dan malangnya terdapat beberapa gambar yang lebih baik tidak ditengok langsung, lapor Unilad.

Kadangkala Google tidak datang dengan amaran, jadi anggap ini peringatan mesra anda kepada berbilion-bilion yang menggunakan enjin carian setiap hari, perkataan ini benar-benar tidak berbaloi untuk dicari di Google.

Terdapat lima perkataan yang anda perlu ingat, semuanya memualkan, telah disusun dalam laporan oleh It’s Gone Viral tahun lepas.

Tidak mengejutkan, kebanyakan daripada mereka adalah berkaitan kesihatan, kerana siapa yang tidak terus ke Doktor Google apabila mereka berasa kurang sihat?

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa jika anda mempunyai sebarang kebimbangan tentang kesihatan anda untuk berunding dengan profesional perubatan, bukannya mencari jawapan di Google atau Reddit.

Apa pun, mari lihat apakah perkataan-perkataan itu…

  1. Larvae

Perkataan pertama yang kami sangat tegah anda untuk cari di Google ialah Larvae.

Kata nama, yang menurut Kamus Oxford ialah ‘bentuk serangga yang tidak matang aktif’, terdengar seperti pencarian yang tidak bermasalah.

Tetapi faktor risiko carian Larvae di Google ialah anda mungkin terjumpa keadaan dengan nama yang sama.

Menurut WebMD: “Larvae mulut adalah parasit yang menetas dan hidup di dalam rongga mulut perumah manusia dan haiwan. Perosak ini boleh menyebabkan jangkitan berbahaya yang dikenali sebagai myiasis oral.”

Laman web itu menambah: “Orang ramai boleh mengalami myiasis oral dengan memakan larvae dalam makanan mereka. Lalat juga boleh masuk ke dalam mulut dan bertelur dalam luka.”

Nasihat saya, tak payahlah nak Google…

2. Degloving

Seterusnya ialah Degloving – sesuatu yang anda pasti mahu elak, terutamanya kerana imej itu tidak akan hilang dari ingatan anda.

Terima kasih kepada WebMD, Degloving, yang juga boleh dikenali sebagai avulsion, ‘berlaku apabila sekeping besar kulit anda bersama-sama dengan lapisan tisu lembut di bawahnya tercabut sebahagian atau sepenuhnya daripada otot dan tisu penghubung anda.’

Pasti tidak menyenangkan.

3. Krokodil

Perkataan seterusnya ini mempunyai makna yang berbeza dalam bahasa lain, walaupun yang dibincangkan dalam laporan It’s Gone Viral merujuk kepada desomorphine ubat opioid.

Laporan majalah Time dari 2013 menggelarnya sebagai ‘Dadah Paling Maut di Dunia’ – menunjukkan betapa bahayanya ia sebenarnya.

Semuanya bermula apabila doktor di Rusia menemui ‘luka pelik’ pada ramai penagih dadah.

Kemudian, didapati mereka telah menyuntik ubat baharu yang dikenali sebagai ‘Krokodil’, sesuatu yang kemudiannya digelar sebagai ‘ubat zombi pemakan daging’ dalam laporan CNN.

Ianya bukanlah imej yang anda mahukan dalam fikiran anda, kan?

4. Fournier

Anda mungkin fikir perkataan ini tidak akan memberikan sesuatu yang buruk di Google, kerana Fournier merupakan nama keluarga Perancis yang popular.

Bagaimanapun, Fournier juga boleh merujuk kepada ‘jangkitan nekrotik akut’ di kawasan kemaluan, menurut Pertubuhan Kebangsaan untuk Gangguan Jarang (NORD).

WebMD memberi amaran: “Gangren Fournier menjadi lebih teruk dengan cepat dan boleh membunuh anda, jadi ia sentiasa menjadi situasi yang mencemaskan.”

5. Harlequin

Perkataan terakhir yang anda tidak patut Google ialah sindrom bayi Harlequin, sering dikenali sebagai ichthyosis kongenital.

Healthline menyifatkan ia sebagai ‘keadaan jarang berlaku yang menjejaskan kulit’, yang merupakan ‘jenis ichthyosis, yang merujuk kepada sekumpulan gangguan yang menyebabkan kulit kering dan bersisik secara berterusan di seluruh badan.’

Laman web tersebut menyatakan kulit bayi yang baru lahir dengan keadaan itu ‘ditutup dengan plat tebal berbentuk berlian yang menyerupai sisik ikan.’

Bayi yang mengalami keadaan ini perlu dirawat segera.

Author

Pilihan Editor