HomeTeknologiBerjuta-juta pekerjaan berisiko terjejas akibat 'revolusi' AI - Kajian

Berjuta-juta pekerjaan berisiko terjejas akibat ‘revolusi’ AI – Kajian

“REVOLUSI” kecerdasan buatan (AI) boleh menjejaskan lebih satu perempat pekerjaan dalam 38 anggota Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD), kumpulan itu memberi amaran dalam laporan minggu ini.

Pekerjaan yang boleh digantikan oleh AI membentuk 27 peratus daripada tenaga buruh di negara OECD, dengan negara Eropah Timur paling terdedah kepada automasi, kata organisasi yang berpangkalan di Paris itu dalam Tinjauan Pekerjaan 2023.

OECD ialah blok 38 anggota yang kebanyakannya terdiri daripada negara kaya tetapi juga termasuk ekonomi sedang pesat membangun seperti Mexico dan Estonia.

Walaupun pada masa ini terdapat beberapa tanda bahawa AI boleh menyebabkan gangguan yang ketara kepada pasaran buruh, banyak pekerjaan sudah berisiko kerana “revolusi” berada di peringkat awal, menurut OECD.

Kedudukan yang boleh dialihkan oleh automasi ditakrifkan sebagai menggunakan lebih daripada 25 daripada 100 kemahiran dan kebolehan yang boleh digantikan oleh AI.

“Bagaimana AI akhirnya akan memberi kesan kepada pekerja di tempat kerja dan sama ada faedah akan mengatasi risiko, akan bergantung pada tindakan dasar yang kami ambil,” kata Setiausaha Agung OECD Mathias Cormann dipetik oleh Reuters.

“Kerajaan mesti membantu pekerja untuk bersedia untuk perubahan dan mendapat manfaat daripada peluang yang akan dibawa oleh AI,” tambahnya.

Pada bulan Mac, Goldman Sachs meramalkan bahawa AI generatif seperti ChatGPT boleh menggantikan sehingga 300 juta pekerjaan sepenuh masa di seluruh dunia. Teknologi itu, yang boleh mencipta bahan baharu secara bebas, mewakili “kemajuan besar dengan kesan makroekonomi yang berpotensi besar,” kata bank pelaburan itu.

Menurut anggaran Goldman Sachs, kira-kira dua pertiga pekerjaan di AS dan Eropah terdedah kepada “beberapa tahap automasi AI,” manakala AI generatif boleh digunakan sebagai pengganti untuk satu perempat daripada pekerjaan semasa.

Author

Pilihan Editor