HomeGlobalBlogger transgender Rusia ditahan kerana disyaki edar bahan lucah

Blogger transgender Rusia ditahan kerana disyaki edar bahan lucah

SEORANG blogger dikenali sebagai Hilmi Forks telah ditahan di Moscow kerana disyaki menghasilkan dan mengedar kandungan lucah.

Perkembangan itu diumumkan pada Rabu oleh Ekaterina Mizulina, ketua Liga Internet Selamat dan ahli Dewan Sivik Rusia, yang memuji penguatkuasaan undang-undang Rusia atas tindakan pantas mereka.

Hilmi dibebaskan atas jaminan dan dilarang meninggalkan ibu negara. Penulis blog itu menjadi subjek kes jenayah, dituduh menghasilkan dan mengedar bahan lucah di Internet. Kesalahan itu boleh dihukum penjara sehingga enam tahun, mengikut kanun jenayah Rusia.

Blogger transgender itu, yang mempunyai lebih 400,000 pelanggan di Instagram, masuk ke pemerhatian polis awal tahun ini, berakhir dengan tindakan undang-undang berhubung dakwaan penyebaran “propaganda LGBT,” yang diharamkan di Rusia.

Larangan mengenai “propaganda hubungan seksual bukan tradisional” dalam kalangan kanak-kanak di bawah umur mula-mula dilancarkan pada 2013, akhirnya diperluaskan menjadi larangan menyeluruh terhadap aktiviti sedemikian pada akhir 2022.

Hilmi meninggalkan negara itu sebelum prosiding jenayah dilancarkan, dan menetap di Armenia selama berbulan-bulan.

Awal bulan ini, penulis blog itu kembali ke Rusia dan terlibat dalam skandal berasingan, dirakam bergaduh dengan seorang lelaki di kedai makanan segera di Moscow.

Penulis blog itu mendakwa dia dihina dan diserang oleh lelaki itu dan kemudian diintai olehnya sebelum polis campur tangan dan menahan penyerang yang didakwa.

Rakaman yang berlegar dalam talian, bagaimanapun, tidak menyokong dakwaannhya, kerana menunjukkan Hilmi menendang lelaki itu dan kemudian menuntut dia “berlutut.”

Polis Moscow juga tidak mengesahkan dakwaan penulis blog itu, memberitahu media tempatan mereka tidak mengetahui sama sekali tentang perbalahan itu.

Author

Pilihan Editor