HomeGlobalJurubahasa Afghanistan lari daripada Taliban, mati akibat keganasan senjata api di AS

Jurubahasa Afghanistan lari daripada Taliban, mati akibat keganasan senjata api di AS

NASRAT Ahmad Yar, seperti beribu-ribu warga Afghanistan yang lain, datang ke Amerika Syarikat (AS) berikutan pengambilalihan Taliban pada 2021, menggunakan visa khas untuk mereka yang bekerja untuk tentera AS.

Jurubahasa berusia 31 tahun itu membayangkan kehidupan baharu di mana dia, isteri dan empat anaknya — berumur 13, 11, 8 dan 15 bulan — boleh hidup dengan selamat, menjana wang, pergi ke sekolah dan berjaya, kata rakannya, Rahim Amini kepada Al Jazeera.

Sebaliknya, sejurus selepas tengah malam pada 3 Julai, Ahmad Yar ditemui mati ditembak di dalam keretanya, yang dipandunya untuk syarikat perkongsian kereta Lyft, di kawasan kejiranan di timur laut Washington, DC.

“Dia bukan saudara kandung saya, tetapi dia lebih daripada itu bagi saya,” kata Amini. “Satu-satunya masa kami berpisah ialah ketika tidur. Kami bekerja bersama, ketawa bersama, makan bersama.”

Kedua-dua lelaki itu bertemu di Pangkalan Udara Bagram di Afghanistan semasa Ahmad Yar berkhidmat selama 10 tahun sebagai jurubahasa untuk tentera AS. Seperti Ahmad Yar, Amini melarikan diri dari negara itu selepas pengambilalihan Taliban pada Ogos 2021.

Tetapi Ahmad Yar pada mulanya terpaksa tinggal dahulu di Aghanistan, dan dia berikrar untuk menjaga keluarga Amini ketika mereka bersembunyi di Mazar-i-Sharif, sebuah bandar yang dipertahankan oleh pasukan keselamatan kerajaan di utara Afghanistan.

Mazar-i-Sharif jatuh ke tangan Taliban pada pertengahan Ogos, dan Ahmad Yar akhirnya melarikan diri ke Emiriah Arab Bersatu. Dia kemudiannya berlepas ke AS.

“Saya sangat gembira kerana saya berada di Amerika,” Amini yang berusia 36 tahun teringat kata rakannya. “Saya selamat. Anak-anak saya akan dididik di sini.”

Selepas tiba di AS, Ahmad Yar pada mulanya menetap di utara Philadelphia, Pennsylvania. Tetapi dia memberitahu Amini yang dia berhadapan dengan lelaki bersenjata yang memeras wang di sana.

Amini meyakinkannya untuk berpindah ke Virginia, yang menurutnya lebih selamat.

Dia mengingati Ahmad Yar sebagai seorang yang suka membantu orang lain, bekerja berjam-jam untuk menyara kedua-dua keluarganya di AS serta adik-beradik dan ibu bapanya yang masih di Afghanistan.

Sementara itu, Jabatan Polis Metropolitan di Washington, DC, mengeluarkan rakaman pengawasan empat suspek yang dilihat melarikan diri dari kawasan itu selepas pembunuhan Ahmad Yar.

Pada hari Khamis, mereka berkata siasatan sedang berjalan, dengan hadiah AS$25,000 ditawarkan untuk maklumat yang membawa kepada penahanan dan sabitan.

Author

Pilihan Editor