HomeTeknologiTwitter hilang hampir separuh hasil iklan sejak Elon Musk ambil alih

Twitter hilang hampir separuh hasil iklan sejak Elon Musk ambil alih

TWITTER telah kehilangan hampir separuh daripada hasil pengiklanannya sejak ia dibeli oleh Elon Musk dengan harga AS$44 bilion (£33.6 bilion) Oktober lalu, dedah pemiliknya.

Beliau berkata, syarikat itu tidak melihat peningkatan dalam jualan yang dijangkakan pada bulan Jun, tetapi menambah bahawa Julai “agak lebih berpotensi”.

Musk memecat kira-kira separuh daripada 7,500 kakitangan Twitter apabila beliau mengambil alih pada 2022 dalam usaha mengurangkan kos.

Threads, aplikasi saingannya kini mempunyai 150 juta pengguna, menurut beberapa anggaran.

Hubungannya ke Instagram secara automatik memberikan akses platform rekaan Meta kepada dua bilion pengguna yang berpotensi.

Sementara itu, Twitter sedang bergelut di bawah beban hutang yang berat. Aliran tunai kekal negatif, kata Musk pada hujung minggu, walaupun jutawan itu tidak meletakkan jangka masa pada penurunan 50 peratus dalam hasil iklan.

Dalam tweet dia berkata: “Perlu mencapai aliran tunai positif sebelum kita dapat menikmati perkara lain.”

Lucy Coutts, pengarah pelaburan di JM Finn, memberitahu program BBC’s Today, dia fikir Musk akan dapat mengubah Twitter “tetapi ia akan mengambil masa yang lebih lama”.

“Tetapi malangnya dia telah mendapat AS$13 bilion hutang untuk dibayar menjelang akhir Julai jadi kita mungkin melihat lebih banyak tekanan ke atas saham dalam Tesla jika dia terpaksa menjual lebih banyak kepentingannya dalam syarikat itu.”

Musk juga merupakan ketua eksekutif dan pemegang saham majoriti pembuat kereta elektrik Tesla, yang akan melaporkan keputusan kewangan suku tahunan terkininya pada Rabu.

Selepas memberhentikan ribuan pekerja dan memotong bil perkhidmatan awan, Musk berkata, Twitter berada di landasan untuk mencatatkan pendapatan AS$3 bilion (£2.29 bilion) pada 2023, turun daripada AS$5.1 bilion pada 2021.

Perkembangan itu merupakan petanda terbaharu bahawa langkah pemotongan kos yang agresif tidak mencukupi untuk mencetuskan kembalinya pengiklan yang melarikan diri selepas perubahan pada peraturan kawal selia kandungannya.

Itu berbeza dengan apa yang Musk katakan dalam temu bual dengan BBC pada bulan April, di mana beliau mencadangkan bahawa kebanyakannya telah kembali ke platform tersebut.

Bagaimanapun, Meghana Dhar, bekas ketua perkongsian di Snap dan Meta, yang memiliki saingan Twitter baharu Threads berkata, syarikat itu bergelut sebelum pembelian oleh Musk.

“Elon dan Twitter berada dalam kedudukan yang sukar sekarang,” katanya kepada program BBC’s Today. “Untuk bersikap adil kepada Elon, kita telah melihat penurunan dalam hasil Twitter dan pertumbuhan dalam hasil sejak sebelum Elon – terdapat penurunan yang berterusan.”

Linda Yaccarino, sebelum ini ketua pengiklanan di NBCUniversal, telah dilantik sebagai ketua eksekutif Twitter pada bulan Jun – satu langkah yang menunjukkan jualan pengiklanan masih menjadi keutamaan bagi syarikat itu.

Yaccarino berkata, Twitter merancang untuk memberi tumpuan kepada perkongsian video, pencipta dan perdagangan. Ia dikatakan sedang dalam perbincangan awal dengan tokoh politik dan hiburan, perkhidmatan pembayaran, dan penerbit berita dan media.

Author

Pilihan Editor