HomeGaya HidupBerjalan kurang 3,000 langkah sehari masih beri manfaat kepada kesihatan

Berjalan kurang 3,000 langkah sehari masih beri manfaat kepada kesihatan

BERJALAN kaki lebih sedikit daripada 2,000 langkah sehari masih boleh memberi manfaat kepada kesihatan anda, kata penyelidik, dalam berita yang mungkin melegakan mereka yang sering tersadai di sofa atau yang ‘dirantai’ di meja kerja mereka.

Garis panduan sebelum ini lazimnya menggalakkan individu menyasarkan 10,000 langkah sehari untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Kini, kajian menunjukkan bahawa berjalan secara purata 2,337 langkah sehari boleh mengurangkan risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular manakala berjalan secara purata 3,967 langkah sehari mula mengurangkan risiko kematian akibat sebarang sebab.

Profesor Maciej Banach dari Universiti Perubatan Lodz, Poland, dan seorang penyelidik kajian yang diterbitkan dalam European Journal of Preventive Cardiology berkata, faedahnya meningkat lebih jauh anda berjalan, menekankan bahawa “semakin banyak anda berjalan, lebih baik.”

“Analisis kami menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 4,000 langkah sehari diperlukan untuk mengurangkan dengan ketara kematian daripada sebarang sebab, malah lebih sedikit untuk mengurangkan kematian akibat penyakit kardiovaskular,” kata Prof Banach.

Lebih banyak langkah, lebih panjang kehidupan

Menurut penemuan kajian, setiap 1,000 langkah tambahan sehari dikaitkan dengan pengurangan 15 peratus dalam risiko kematian akibat sebarang sebab, dan 500 langkah tambahan sehari dikaitkan dengan pengurangan 7 peratus kematian akibat penyakit kardiovaskular – yang menjejaskan jantung dan saluran darah.

Profesor Banach memberitahu The National: “Peserta kajian itu dipisahkan kepada empat kumpulan berbeza, dikenali sebagai ‘kuartil.’

“Kami menggunakan kumpulan dengan bilangan purata langkah paling sedikit (3,967 untuk analisis mengenai kematian daripada semua sebab) sebagai garis dasar atau kuartil rujukan. Ini membolehkan kami membandingkan dan menilai sebarang kelebihan kesihatan yang diperhatikan dalam tiga kumpulan lain, yang berjalan lebih jauh.”

Ketidakaktifan fizikal kini dianggap sebagai punca utama kematian keempat, dengan lebih 3.2 juta kematian setahun di seluruh dunia.

Penemuan ini datang sebagai peringatan tepat pada masanya bahawa walaupun peningkatan sederhana dalam kiraan langkah harian boleh membawa kepada manfaat kesihatan yang besar.

Prof Banach berkata: “Dengan mengambil kira pelbagai bentuk langkah pengukuran dalam beberapa tahun kebelakangan ini (pedometer, pecutan, jam tangan pintar), [berjalan] mungkin merupakan bentuk pengukuran yang paling biasa dan intensiti aktiviti fizikal.”

Tiada had umur untuk dapat faedah

Kajian itu juga mendapati bahawa manfaat ini tidak terhad mengikut umur, dengan pengurangan risiko sebanyak 42 peratus dilihat pada mereka yang berumur 60 tahun atau lebih yang berjalan antara 6,000 dan 10,000 langkah sehari.

Prof Banach berkata, faedah adalah serupa untuk lelaki dan wanita, tidak kira di mana mereka tinggal.

Prinsip “semakin banyak anda berjalan, lebih baik” digunakan untuk kedua-dua orang dewasa muda dan lebih tua. Walau bagaimanapun pada orang yang berumur 60 tahun ke atas, pengurangan risiko kematian adalah lebih kecil daripada orang yang lebih muda.

Ini, kata Prof Banach, menunjukkan bahawa “ia adalah penting, jika boleh, untuk memulakan awal dengan senaman yang kerap”.

Dr Ibadete Bytyci, pengarang kanan kertas itu berkata, sehingga kini bilangan langkah optimum untuk manfaat kesihatan masih belum jelas.

“Ia adalah analisis pertama yang bukan sahaja melihat umur dan jantina tetapi juga perbezaan serantau berdasarkan zon cuaca, dan buat pertama kalinya, ia menilai kesan sehingga 20,000 langkah sehari ke atas hasil,” kata Dr Bytyci.

Prof Bananch menjelaskan: “Lebih banyak langkah anda berjalan, lebih baik kesannya pada kesihatan anda, dan setiap peningkatan langkah sebanyak 500-1000 langkah sehari mungkin dikaitkan dengan pengurangan kematian yang ketara.”

Salah satu aspek kajian yang paling menarik ialah penyelidik mendapati tiada had atas manfaat kesihatan berjalan.

Mereka yang berjalan sebanyak 20,000 langkah sehari terus melihat peningkatan manfaat kesihatan.

Bagaimana pun timbul persoalan tentang kesan aktiviti fizikal yang sangat intensif, seperti lebih daripada 20-25,000 langkah sehari atau senaman ultra-daya tahan.

Prof Bananch menyatakan: “Kami mempunyai lebih banyak data yang menunjukkan bahawa senaman berintensiti tinggi, contohnya, larian ‘iron-man’, 12 atau 24 jam, mungkin tidak dikaitkan dengan manfaat kesihatan yang diharapkan, malah dikaitkan dengan kesan berbahaya.

‘Kami baru sahaja mereka bentuk kajian prospektif baharu untuk menjawab soalan ini.” – The International

Author

Pilihan Editor