HomeBeritaKDN haramkan jam LGBTQ+ Swatch

KDN haramkan jam LGBTQ+ Swatch

KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini secara rasmi mengharamkan semua unsur “Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender, Queer and Plus (LGBTQ+)” pada jam tangan dan aksesori pembuat jam Swiss Swatch, hampir tiga bulan selepas ia merampas 172 barangan dalam serbuan ke atas kedai syarikat itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, KDN mengumumkan bahawa ia telah mewartakan larangan ke atas “sebarang penerbitan yang berkaitan dengan Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender, Queer dan + Plus (LGBTQ+) dalam sebarang bentuk yang terdapat pada jam tangan Swatch bagi mana-mana koleksi termasuk kotak, pembalut, aksesori atau apa-apa perkara lain yang berkaitan”.

Menurut warta kerajaan yang disiarkan hari ini, perintah larangan itu dibuat pada 9 Ogos 2023 oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail melalui kuasanya di bawah Seksyen 7 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, dengan penerbit penerbitan larangan ini dinamakan sebagai “Swatch Limited, Switzerland”.

Perintah larangan itu menyatakan bahawa “pencetakan, pengimportan, pengeluaran, pengeluaran semula, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran, pengedaran atau pemilikan” jam tangan Swatch dengan “LGBTQ+” “yang berkemungkinan memudaratkan moral adalah dilarang di seluruh Malaysia”.

KDN juga memberi amaran kepada orang ramai hari ini bahawa sesiapa yang mencetak, mengimport, mengeluarkan, mengeluarkan semula, menerbitkan, menjual, mengeluarkan, mengedar, mengedar, atau memiliki untuk tujuan tersebut barangan Swatch yang dilarang akan melakukan kesalahan.

KDN berkata hukuman itu, jika sabit kesalahan, ialah penjara maksimum tiga tahun atau denda maksimum RM20,000 atau kedua-duanya, berdasarkan Seksyen 8(2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan.

Semakan terhadap Akta Mesin Cetak dan Penerbitan menunjukkan bahawa terdapat kesalahan berasingan bagi pemilikan mana-mana penerbitan larangan “tanpa alasan yang sah”, yang boleh dihukum jika sabit kesalahan dengan denda maksimum RM5,000, lapor Malay Mail.

Dalam kenyataan yang sama mengenai larangan yang baru diwartakan itu, KDN berkata ia “komited untuk mencegah penyebaran unsur-unsur yang memudaratkan atau mungkin memudaratkan moral, kepentingan awam dan negara dalam kalangan masyarakat”.

“Dalam perkara ini, penerbitan itu dikenakan Perintah Larangan kerana ia adalah penerbitan yang memudaratkan atau mungkin memudaratkan moral, kepentingan awam, dan kepentingan negara dengan mempromosi, menyokong dan menormalkan gerakan LGBTQ+ yang tidak diterima oleh orang awam di Malaysia,” kata kementerian itu ketika mengulas mengenai barangan Swatch yang baru diharamkan.

KDN juga menyatakan komitmennya dalam memelihara keselamatan dan ketenteraman awam melalui penyeliaan dan pengawalan penerbitan bagi menentang penyebaran unsur, fahaman dan gerakan yang bertentangan dengan “budaya sosial tempatan” dari semasa ke semasa, selaras dengan Percetakan. Akta Akhbar dan Penerbitan.

Pada 13 hingga 15 Mei 2023, pegawai KDN menyerbu 16 kedai Swatch di seluruh Malaysia dan merampas 172 jam tangan bernilai RM64,795.

Menurut Swatch Group (Malaysia) Sdn Bhd, 172 jam tangan Swatch yang dirampas menampilkan sembilan reka bentuk berbeza, dengan kebanyakannya adalah enam rekaan daripada koleksi Pride yang dilancarkan pada 4 Mei 2023 dan telah diiklankan di laman web Swatch sejak tarikh tersebut. .

Baki 29 unit yang menampilkan tiga reka bentuk lain adalah daripada koleksi Pride tahun-tahun sebelumnya dan telah tersedia untuk dijual di Malaysia sejak 2 Jun 2022, atau lebih sedikit daripada 11 bulan sebelum rampasan KDN.

Pada 24 Jun, Kumpulan Swatch (Malaysia) Sdn Bhd memfailkan saman itu melalui permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur.

Ia menamakan empat responden itu sebagai Ketua Setiausaha KDN, Setiausaha Bahagian Penguatkuasaan KDN, Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia.

Dalam kertas mahkamah untuk tuntutannya, Kumpulan Swatch berkata ia tidak menerima sebarang aduan daripada orang ramai tentang mana-mana jam tangan yang dirampas, dan berhujah bahawa jam tangan itu tidak menyebabkan sebarang gangguan kepada ketenteraman awam atau moral atau sebarang pelanggaran undang-undang sejak mereka dijual di Malaysia.

Kumpulan Swatch memfailkan tuntutan mahkamah kerana mendakwa pegawai Kementerian Dalam Negeri telah bertindak secara tidak sah, tidak rasional, dengan prosedur yang tidak wajar dan tindakan mereka didakwa tidak seimbang dan untuk tujuan yang tidak wajar.

Dalam tuntutan mahkamahnya, Kumpulan Swatch sedang mendapatkan perintah mahkamah untuk mendapatkan pampasan; untuk membatalkan notis rampasan KDN bagi 172 jam tangan; agar jam tangan yang dirampas dipulangkan dalam tempoh lima hari selepas perintah itu.

Kumpulan Swatch juga memohon pengisytiharan mahkamah bahawa Seksyen 16(2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) 1984 hanya memberi kuasa kepada pegawai Kementerian Dalam Negeri untuk menggeledah kedai Swatch dalam “keadaan mendesak” atau keadaan penting, dan perintah untuk membatalkan keputusan dan tindakan pegawai KDN terhadap penggeledahan stor Swatch dan rampasan jam tangan.

Untuk permohonan semakan kehakiman, pemohon mesti mendapatkan kebenaran daripada Mahkamah Tinggi sebelum tuntutan mahkamah sebenar boleh diteruskan untuk pendengaran.

Mahkamah Tinggi dijadual mendengar permohonan Kumpulan Swatch untuk kebenaran semakan kehakiman pada 23 Ogos.

Author

Pilihan Editor