HomeGaya HidupOrang lelaki kencing dengan cara tidak betul, doktor ini dedahkan sebabnya

Orang lelaki kencing dengan cara tidak betul, doktor ini dedahkan sebabnya

SATU tinjauan telah mendedahkan bahawa ramai lelaki di Amerika Syarikat (AS) membuang air kecil dengan posisi tertentu dan seorang doktor urologi memberikan pendapatnya.

Tinjauan yang dijalankan tahun lepas menganalisis posisi lelaki berbeza dari seluruh dunia apabila mereka melegakan pundi kencing mereka.

Walau bagaimanapun, ia mendapati bahawa ramai lelaki di AS tidak kencing dengan cara yang paling berkesan atau paling mementingkan kesihatan.

Tinjauan yang dijalankan tahun lepas oleh YouGov menyiasat ‘Di manakah di dunia lelaki duduk untuk kencing?’.

“Fikir tentang masa di mana anda pergi ke tandas untuk HANYA membuang air kecil (iaitu hanya kencing, tidak buang air besar), berapa kerap anda duduk untuk berbuat demikian? Berapa peratus lelaki di setiap negara,” jelasnya lapor Unilad.

Walaupun negara-negara seperti Jerman (60 peratus) menjadi trend lelaki duduk untuk melegakan pundi kencing mereka, kencing sambil duduk tidak begitu popular di United Kingdom (UK) dan AS.

Amerika Syarikat khususnya, mendapat peratusan keseluruhan sebanyak 23, dengan 10 peratus lelaki duduk setiap kali kencing, 13 paling banyak kali, 23 peratus kadang-kadang, 17 jarang sekali, enam peratus tidak tahu langsung apa yang cuba dicapai oleh tinjauan itu dan 31 peratus tidak pernah duduk sama sekali.

Tetapi adakah ia benar-benar penting bagaimana posisi orang lelaki kencing? Dan apakah cara yang paling sesuai untuk kesihatan anda?

Tinjauan YouGov dari 2023 mendedahkan hanya 23 peratus lelaki AS kencing sambil duduk secara kadang-kadang – Grafik: YouGov

Menurut Dr Gerald Collins, pakar bedah urologi di Hospital Alexandra, terdapat satu cara yang secara amnya dianggap sebagai cara paling sihat bagi orang lelaki untuk kencing.

Collins memberitahu The Telegraph bahawa posisi duduk adalah ‘mungkin cara paling berkesan’ untuk mengosongkan pundi kencing anda dengan betul.

Jika anda tidak mengosongkan pundi kencing, ia boleh membawa kepada pelbagai masalah kesihatan daripada jangkitan saluran kencing kepada jangkitan buah pinggang sekiranya gejala anda bertambah teruk, atau malah batu karang.

Kesemua keadaan ini juga boleh menjadi risiko yang lebih besar apabila anda semakin tua jika anda mengalami keadaan yang dipanggil benign prostatic hyperplasia (BPH) yang dikatakan oleh Collins lazimnya berlaku dari awal 40-an.

Menurut Klinik Mayo, BPH ialah isu kesihatan yang biasa berlaku dengan peningkatan usia. Ia juga dipanggil prostat yang membesar.

“Prostat ialah kelenjar kecil yang membantu menghasilkan air mani. Ia berada betul-betul di bawah pundi kencing.

“Dan ia menjadi lebih besar apabila anda semakin tua.

“Walaupun ia biasanya tidak serius, prostat yang membesar boleh menyebabkan gejala yang mungkin mengganggu anda, seperti menyekat aliran air kencing keluar dari pundi kencing. Ia juga boleh menyebabkan masalah pundi kencing, saluran kencing atau buah pinggang,” tambah Klinik Mayo.

Pada asasnya, untuk melegakan BPH, anda akan mendapati duduk untuk kencing lebih baik dan lebih berkemungkinan dapat mengelakkan risiko mengalami masalah lain yang lebih serius, kerana ia memastikan anda mengosongkan pundi kencing sepenuhnya.

Jadi, demi kesihatan yang lebih baik, pastikan anda sentiasa duduk ketika membuang air kecil.

Author

Pilihan Editor