HomeNiagaApa itu Bitcoin? Istilah mata wang kripto utama dan maksudnya

Apa itu Bitcoin? Istilah mata wang kripto utama dan maksudnya

 

HARAPAN pelabur agar harga Bitcoin kembali ke paras tertinggi pada tahun 2024 telah mendorong mata wang kripto kembali menjadi perhatian.

Tetapi istilah penting yang dikaitkan dengan kripto seperti blockchain, dompet – dan lebih baharu spot ETF – kekal sebagai misteri bagi ramai orang.

Tetapi jangan risau. Jika anda mendengar ini buat kali pertama, atau hanya perlu mengingat kembali, berikut ialah beberapa kata kunci dan maksudnya.

Bitcoin
Walaupun ramai mungkin bergelut dengan mata kripto yang lebih baik, hampir semua orang pernah mendengar tentang produknya yang paling terkenal: Bitcoin. Tetapi apakah ia sebenarnya?

Bitcoin ialah mata wang kripto, iaitu sejenis mata wang digital. Tidak seperti mata wang tradisional – dolar atau pound, sebagai contoh – Bitcoin tidak disokong atau dikawal oleh institusi kewangan berpusat. Ini menjadikannya popular bagi orang yang berpendapat bahawa desentralisasi boleh membawa kebebasan kewangan, tetapi ia juga menjadikannya sangat tidak menentu – nilai naik dan turun mengikut kehendak pembeli dan penjual Bitcoin.

Pada Februari 2024, harganya telah meningkat dengan pantas – berita baik untuk mereka yang mempunyai Bitcoin. Tetapi ia tidak begitu lama sejak ia menjunam – corak yang telah diulang beberapa kali sejak mata wang kripto dilancarkan.

Blockchain
Blockchain ialah teknologi yang menyokong semua mata wang kripto, dan banyak produk berkaitan seperti token tidak sepiawai (NFT). Pada dasarnya, ia adalah ‘spreadsheet’ maya di mana semua pembelian dan penjualan kripto direkodkan. Mereka disusun dalam blok yang dihubungkan bersama dalam rantai gergasi – yang mencetuskan namanya.

Setiap urus niaga mata wang kripto direkodkan secara individu pada blockchain oleh rangkaian besar sukarelawan yang mengesahkan kesahihannya dengan menggunakan program komputer. Insentif untuk melakukan ini untuk rangkaian Bitcoin ialah orang pertama yang mengesahkan transaksi diberi ganjaran dalam Bitcoin. Proses yang berpotensi menguntungkan ini, yang dikenali sebagai perlombongan, juga menjadi kontroversi kerana jumlah tenaga yang luar biasa digunakan ketika orang di seluruh dunia berlumba-lumba untuk menjadi orang pertama yang berjaya mengemas kini blockchain.

Ini juga membawa kita kepada “halving”. Jumlah Bitcoin yang boleh dilombong dihadkan kepada 21 juta. Dan kebanyakannya sudah dalam edaran. Tetapi kira-kira setiap empat tahun, bilangan Bitcoin yang diberi ganjaran kepada mereka yang berjaya mencipta blok baharu mata wang kripto dipotong separuh. Acara “halving” Bitcoin seterusnya dijangka berlaku pada musim bunga 2024.

Dana dagangan bursa (ETF)
ETF ialah portfolio yang membenarkan pelabur bertaruh pada berbilang aset tanpa perlu membeli sendiri. Didagangkan di bursa saham seperti saham, nilainya bergantung pada prestasi keseluruhan portfolio dalam masa nyata. Mereka boleh terdiri daripada gabungan jongkong emas dan perak, sebagai contoh, atau gabungan saham dalam kedua-dua syarikat teknologi dan insurans.

Spot Bitcoin ETF membeli mata wang kripto secara terus, ‘on the spot’, pada harga semasanya, sepanjang hari. Walaupun beberapa ETF sudah mengandungi Bitcoin secara tidak langsung, Amerika Syarikat (AS) meluluskan beberapa spot Bitcoin ETF pada Januari 2024. Ini membenarkan pelabur baharu, seperti firma pengurusan pelaburan seperti Blackrock dan Fidelity, memasuki dunia spekulatif Bitcoin tanpa perlu risau tentang dompet digital atau menavigasi pertukaran kripto.

Bursa Kripto
Bursa kripto ialah platform digital di mana pelabur boleh membeli, menjual dan berdagang mata wang kripto. Sama seperti pelaburan tradisional, bursa kripto bertindak sebagai pembrokeran di mana orang ramai boleh memindahkan wang tradisional, seperti pound atau dolar, daripada bank mereka ke dalam mata wang kripto seperti Bitcoin atau Ethereum. Kebanyakan urus niaga disertakan dengan bayaran.

Dompet Kripto
Dompet kripto ialah tempat pelabur menyimpan mata wang kripto mereka. Ia menyimpan aset maya seperti dompet tradisional yang menyimpan wang tunai. Terdapat dua jenis, dompet panas dan dompet sejuk. Dompet panas disambungkan ke internet, dan dengan itu lebih mudah diakses untuk pemindahan cepat dan akses mudah. Dompet sejuk ialah peranti fizikal seperti USB yang direka khas yang menyimpan kripto di luar talian biasanya untuk storan jangka masa yang lebih selamat dan lebih lama.

Ethereum
Ethereum digunakan untuk menggambarkan kedua-dua mata wang kripto terbesar selepas Bitcoin, yang diwakili oleh token Ether, dan blockchain yang menyokongnya. Ini menyokong pelbagai aplikasi dan aset digital yang berbeza, seperti NFT. Ia berfungsi dengan cara yang sama seperti Bitcoin dan mata wang kripto lain, tetapi pada tahun 2022 beralih kepada sistem pengendalian yang lebih mesra alam yang memerlukan kurang komputer dan tenaga.

Author

Pilihan Editor