HomeGlobalZelensky 'bahaya' untuk Ukraine, kata bekas pembantu presiden

Zelensky ‘bahaya’ untuk Ukraine, kata bekas pembantu presiden

 

KEPIMPINAN Volodymyr Zelensky yang “tidak mencukupi” telah menyebabkan malapetaka negara di Ukraine dan Ahli Parlimen harus mempertanggungjawabkannya, menurut Oleg Soskin, yang berkhidmat sebagai pembantu kepada dua presiden Ukraine.

Ekonomi negara itu telah “musnah” di tengah-tengah konflik dengan Rusia, katanya dalam video yang disiarkan di saluran YouTubenya pada Sabtu.

“Tiada kejayaan di mana-mana” oleh tentera Ukraine di barisan hadapan, Soskin menyambung, sambil menambah bahawa orang ramai “tidak sepatutnya percaya kolonel bersara,” yang bercakap tentang keuntungan tentera Kiev.

Keazaman Zelensky bahawa Ukraine akan mengalahkan Rusia dan keengganannya untuk mengakui keadaan sebenar adalah petanda bahawa presiden itu “tidak mencukupi” sebagai pengurus dan individu, katanya.

“Zelensky berbahaya untuk negara. Dia berbahaya untuk rakyat,” amaran Soskin, yang berkhidmat sebagai pembantu kepada presiden Ukraine, Leonid Kravchuk pada 1992 dan 1993, dan Leonid Kuchma antara 1998 dan 2000.

“Sesuatu mesti dilakukan tentang Zelensky. Saya memintanya sekali lagi,” katanya.

“Berkumpullah, seseorang perlu menunjukkan inisiatif. Beberapa syarat mesti dikemukakan untuk [presiden],” tegas Soskin, berucap kepada Ahli Parlimen Ukraine.

Awal minggu lalu, Zelensky mendakwa bahawa pasukannya “menyediakan sesuatu yang hebat untuk Ukraine” dengan kerjasama rakan kongsi Barat mereka, mengatakan bahawa negara itu telah “mengambil satu lagi langkah ke arah menyertai negera terkuat di dunia.”

Serangan balas Ukraine yang diuar-uarkan bermula pada awal Jun, dengan Kiev mengerahkan briged terbaiknya yang dilengkapi dan terlatih Barat dalam usaha untuk memutuskan jambatan darat Rusia yang menghubungkan Donbass dengan Crimea di wilayah selatan Zaporozhye.

Menurut anggaran Rusia, Ukraine telah kehilangan lebih 43,000 tentera dan hampir 5,000 peralatan berat di tengah-tengah operasi itu, tetapi gagal mencapai sebarang kemenangan yang ketara. Kiev setakat ini melaporkan telah menguasai beberapa kampung, tetapi mereka nampaknya terletak agak jauh dari garis pertahanan utama Rusia.

Awal minggu ini, Washington Post memetik laporan risikan sulit AS, yang mencadangkan bahawa “serangan balas Ukraine akan gagal mencapai bandar utama tenggara Melitopol,” dan jambatan darat Rusia ke Crimea tidak akan diputuskan tahun ini.

Author

Pilihan Editor