HomeGlobalHamas terkejut tindakan AS ‘sertai pertempuran’ di Gaza

Hamas terkejut tindakan AS ‘sertai pertempuran’ di Gaza

SEORANG anggota kanan Hamas berkata, kumpulan pejuang Palestin itu terkejut dengan reaksi Amerika Syarikat (AS) terhadap keganasan baru-baru ini di Gaza, yang menyatakan AS boleh memasuki pertempuran selepas ia menghantar beribu-ribu tentera dan sepasang kapal pengangkut pesawat ke rantau itu.

Dalam temu bual dengan Financial Times yang diterbitkan pada Jumaat, Ali Barakeh, ahli kepimpinan politik Hamas yang berpangkalan di Lubnan berkata, kumpulan itu “tidak menjangkakan sebanyak itu tindak balas” daripada AS.

“Tindak balas Israel? Ya, kami menjangkakan itu,” katanya. “Tetapi apa yang kita lihat sekarang ialah kemasukan AS ke dalam pertempuran, dan ini tidak kami jangka.”

Washington telah menunjukkan kekuatan besar di Timur Tengah sejak serangan mematikan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel, mengerahkan dua kumpulan penyerang kapal induk ke Mediterranean, serta sebuah kapal penyerang amfibia yang membawa 2,000 kelasi dan marin. Pegawai AS berkata, langkah itu bertujuan untuk menghalang pihak luar daripada mengambil bahagian dalam perang Gaza.

Pada Khamis, Pentagon berkata, ia melakukan serangan udara ke atas dua kemudahan di timur Syria yang didakwa digunakan oleh Kor Pengawal Revolusi Islam Iran (IRGC) dan kumpulan “bersekutu”, mendakwa operasi itu sebagai “mempertahankan diri” berikutan rentetan roket serangan terhadap tentera AS.

Walaupun misi itu menekankan tindakan ketenteraan AS yang semakin meningkat di rantau itu, para pegawai menegaskan bahawa ia adalah “terpisah dan berbeza” daripada peperangan dengan Hamas.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) telah menggempur Gaza dengan serangan udara sebagai tindak balas terhadap serangan Hamas awal bulan ini, yang meragut kira-kira 1,400 nyawa, menurut pegawai Israel. Lebih 7,000 rakyat Palestin dilaporkan telah terbunuh dalam beberapa minggu pengeboman IDF sejak itu, dengan Israel kini mempersiapkan operasi darat yang penting bertujuan untuk menghapuskan Hamas.

Barakeh seterusnya berkata, kumpulan militan itu mempunyai sekurang-kurangnya 40,000 pejuang dalam barisannya, dan kebanyakannya berpangkalan di rangkaian terowong yang luas yang dibina di bawah Gaza.

“Kami telah bersedia untuk serangan darat,” tambahnya, menjelaskan bahawa kompleks bawah tanah itu dipenuhi bekalan selama berbulan-bulan. – RT

Author

Pilihan Editor