HomeGlobalMengapa orang ramai tidak lagi takut dengan varian Covid baharu?

Mengapa orang ramai tidak lagi takut dengan varian Covid baharu?

MINGGU lalu, berita di media memberi amaran tentang varian Covid-19 terbaharu, yang terbaru dalam senarai yang panjang. Bagaimanapun, nampaknya orang ramai sudah tidak ambil kisah lagi.

Dalam fikiran kebanyakan orang, wabak itu sudah lama berakhir dan sudah lama berlalu. Perkara terakhir yang kebanyakan orang mahu ialah satu lagi sekatan dan penutupan yang memerangkap mereka, pelitup muka dan vaksinasi, yang beberapa tahun kebelakangan ini telah menjejaskan kredibiliti kerajaan dan kepercayaan orang ramai terhadap mereka untuk melakukan perkara yang betul. Dan kerajaan Barat tidak lagi mempunyai kehendak politik atau minat untuk berani membuat keputusan yang tidak popular, walaupun ada yang telah memberi amaran.

Pandemik dalam banyak aspek merupakan titik perubahan dalam perhubungan kerajaan-awam di negara-negara Barat, tepatnya kerana ia merupakan wabak pertama pada skala sedemikian yang berlaku pada zaman budaya media sosial massa, di mana orang ramai, lebih berhubung berbanding sebelum ini, mempunyai keupayaan tanpa had untuk menyuarakan pendapat mereka sendiri, mendengar pendapat orang lain, dan dengan ini membina pendapat bertentangan terhadap kerajaan dan dasar mereka. Era media sosial telah memberikan banyak cabaran penting kepada struktur negeri yang sedia ada, dengan kerajaan Barat berebut-rebut untuk menegaskan semula “kawalan naratif” ke atas populasi mereka yang telah hilang sejak itu.

Kebebasan media sosial telah memainkan peranan penting menyebabkan – jika tidak secara langsung – hasil yang mengejutkan golongan elit, sama ada pemilihan Donald Trump di Amerika Syarikat, atau Brexit di Britain. Selepas itu, kelas pemerintah Barat telah meningkatkan penapisan dan kepolisan naratif di platform media sosial dengan mengecam pandangan yang mereka tidak suka sebagai “maklumat salah” atau malah sebagai propaganda jahat oleh negara asing seperti China atau Rusia. Oleh itu, pandemik Covid-19 menyaksikan salah satu kempen penapisan paling komprehensif yang pernah dilakukan oleh kerajaan Barat (sekurang-kurangnya sebelum konflik Ukraine), terutamanya apabila ia datang kepada mereka yang ingin mempersoalkan atau mencabar keperluan untuk vaksin. Kerajaan telah cuba untuk secara agresif menegaskan semula kawalan naratif, menolak perbezaan pendapat terhadap pandangan mereka, yang disiarkan oleh media arus perdana.

Adalah tidak cerdik untuk menafikan bahawa vaksin adalah penting dalam memerangi wabak Covid-19, malah kritikal untuk menyelamatkan nyawa, terutamanya di kalangan warga emas dan mereka yang terdedah, tetapi cara isu ini dilaksanakan oleh kerajaan telah menimbulkan ketidakpercayaan terhadap pihak berkuasa di negara-negara ini secara meluas. Ini bukan kerana vaksin adalah ‘buruk’ tetapi kerana orang ramai melihat keuntungan yang diperoleh oleh pengeluar ‘Big Pharma’ mereka, melihat betapa agresif kerajaan mendesak pelaksanaannya, dan ragu-ragu sama ada semuanya itu benar-benar memenuhi “kepentingan awam. ” Dalam erti kata lain, kaedah (propaganda dan penapisan) mengalahkan objektif (memperkenalkan vaksin untuk menyelamatkan nyawa).

‘Big Pharma’, sudah tentu, merujuk kepada sekumpulan syarikat pengeluar ubat dan ubat multinasional yang mempunyai pengaruh dan hubungan politik yang cukup untuk dapat mengemudi naratif awam ke arah mengesahkan produk mereka sendiri dan oleh itu melakukan monopoli ke atas penyelesaian yang dianggap krisis atau masalah kesihatan. Syarikat-syarikat ini mendapat keuntungan secara borong atas wabak itu dan sedikit sebanyak mempengaruhi dasar kerajaan berhubung isu tersebut. Tetapi secara lebih khusus, naratif itu didorong untuk menghujahkan bahawa vaksin daripada Pfizer dan Moderna adalah satu-satunya yang perlu anda gunakan, dengan pesaing China dan Rusia sering menerima liputan negatif yang disasarkan.

Oleh itu, kritikan orang ramai terhadap dasar berkaitan pandemik telah berkembang kerana kini lebih ramai percaya bahawa syarikat-syarikat ini, bersenjatakan media, melakukan “menakut-nakutkan” untuk memenuhi matlamat komersial mereka. Digabungkan dengan pengaruh media sosial, ini telah mewujudkan ketidakpercayaan berskala besar, walaupun terdapat semua bukti betapa berbahaya dan membunuhnya bentuk awal Covid, terutamanya bagi orang sakit dan orang tua, dan jumlah kematian yang berkaitan dengan Covid yang ketara dilaporkan sehingga hari ini. Akibatnya, terus membunyikan loceng amaran tentang varian baharu dan penularan penyakit itu lebih mendatangkan kemudaratan daripada kebaikan, kerana ia menguatkan persepsi bahawa media cuba menakutkan penduduk dengan sesuatu yang bukan ancaman sebenar.

Pandemik mempunyai kesan meletihkan dari segi politik yang juga datang dengan peralihan bergelombang kembali ke kehidupan ‘sebenar’. Orang ramai tidak berminat untuk melakukan pengorbanan lagi atas nama penyakit yang sudah dianggap telah ‘hilang’, terutamanya apabila dipercayai ada agenda di sebalik berbuat demikian – bukan sahaja ‘Big Pharma’ tetapi juga pemusatan kuasa, penapisan dan kawalan naratif oleh kerajaan. Pandemik dan konflik Ukraine bersama-sama telah menandakan sebahagian daripada peralihan di mana negara-negara Barat telah berusaha untuk menegaskan semula kuasa yang hilang semasa era media sosial, tetapi hanya mencapai kesan sebaliknya.

Oleh: Timur Fomenko, penganalisis politik

Artikel asal disiarkan di RT.com

Author

Pilihan Editor