HomeBeritaVideo nasi kandar lauk babi: Presma harap 'content creator' lebih sensitif

Video nasi kandar lauk babi: Presma harap ‘content creator’ lebih sensitif

CYBERJAYA: Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) kesal dengan hantaran klip video mempromosi nasi kandar berserta hidangan babi yang tular di media sosial baru-baru ini.

Presiden Presma, Datuk Jawahar Ali Taib Khan berkata, tindakan sedemikian disifatkan seperti penghinaan kepada industri nasi kandar di negara ini yang dipelopori pengusaha restoran Muslim sejak dahulu lagi.

Katanya, video itu boleh mengundang kekeliruan orang ramai terutama pelanggan dan peminat nasi kandar.

“Presma beranggapan ia akan menimbulkan kekeliruan kepada pelanggan serta penggemar nasi kandar di negara ini sekaligus memberikan gambaran negatif kepada menu kesukaan ramai ini.

“Justeru, Presma ingin menegaskan, hidangan nasi kandar di semua premis milik ahli Presma di seluruh negara dijamin halal dan bebas daripada bahan dilarang di dalam Islam,” kata Presma dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, Presma turut menasihatkan para pencipta kandungan supaya lebih sensitif dalam penghasilan karya mereka.

“Kepada mana-mana pencipta kandungan perlu lebih sensitif dan perlu mengambil kira soal makanan yang selama ini dikaitkan dengan orang Islam,” katanya.

Terdahulu, tular di media sosial video nasi kandar berserta hidangan babi yang dipromosikan oleh seorang wanita.

Malah, video berkenaan turut mendapat perhatian di grup WhatsApp dengan pesanan meminta orang Islam berhati-hati ketika memilih kedai nasi kandar yang ada di negara ini.

Author

Pilihan Editor