HomeGlobalHamas sanggup tukar tahanan jika Israel hentikan operasi darat dan udara

Hamas sanggup tukar tahanan jika Israel hentikan operasi darat dan udara

 

HAMAS bersedia melaksanakan perjanjian pertukaran tahanan dengan gencatan senjata jika Israel menghentikan pencerobohan darat dan serangan udara ke atas Gaza, kata jurucakap kumpulan itu kepada The National pada Ahad.

Israel meningkatkan operasi daratnya di Gaza pada Sabtu dan jet pejuangnya telah menyerang 450 sasaran Hamas dalam masa 24 jam, dalam apa yang disebut Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu sebagai “fasa kedua perang”.

“Pendudukan sedang melakukan perang yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas rakyat kita dan dengan sengaja membunuh beribu-ribu orang awam, oleh itu perbincangan kami bukan mengenai menetapkan syarat,” Hazem Qassim, jurucakap Hamas, memberitahu The National.

Ia “sebaliknya mengenai apa yang diperlukan untuk menghentikan segera pencerobohan terhadap rakyat Palestin kita di Semenanjung Gaza, sebagai tambahan kepada persediaan untuk melaksanakan perjanjian pertukaran tahanan dengan gencatan senjata”.

Menteri Pertahanan, Israel Yoav Gallant menuduh Hamas bermain “permainan psikologi” ke atas tebusan.

“Kisah-kisah yang diterbitkan oleh Hamas adalah sebahagian daripada permainan psikologi mereka… Hamas secara sinis menggunakan mereka yang kami sayangi,” kata Gallant kepada saudara-mara beberapa tebusan, dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabatnya.

“Mereka memahami kesakitan dan tekanan.”

Pada 7 Oktober, pejuang Hamas melancarkan serangan ke atas masyarakat Israel selatan, membunuh kira-kira 1,400 orang dan menjadikan lebih 200 tebusan.

Israel telah bertindak balas terhadap serangan itu dengan kempen serangan udara dan artileri yang telah membunuh lebih 8,000 rakyat Palestin, termasuk sekurang-kurangnya 3,000 kanak-kanak.

Gaza adalah rumah kepada 2.3 juta rakyat Palestin dan sayap tentera Hamas, yang telah mentadbir wilayah itu sejak 2007.

Hamas setakat ini telah membebaskan empat tebusan. Dua warga Amerika Syarikat (AS) – seorang ibu dan anak perempuan – dibebaskan pada 20 Oktober, dan dua wanita Israel, Nurit Cooper dan Yocheved Lifschitz, dibebaskan pada 24 Oktober.

Sayap bersenjata Hamas berkata pada Ahad bahawa pejuangnya terlibat dalam “pertempuran hebat” dengan tentera Israel di Gaza.

“Pejuang kami kini terlibat dalam pertempuran berat dengan mesingan dan senjata anti-kereta kebal dengan pasukan penjajah di barat laut Gaza,” kata Briged Ezzedine Al Qassam.

Sebelum ini, kumpulan itu berkata, dua kereta kebal Israel telah terbakar selepas dibedil oleh pejuangnya, dakwaan yang tidak disahkan oleh tentera Israel. – The National

Author

Pilihan Editor