HomeGlobalWartawan CNN mohon maaf pertahan dakwaan Israel, Hamas penggal kepala bayi

Wartawan CNN mohon maaf pertahan dakwaan Israel, Hamas penggal kepala bayi

WARTAWAN CNN, Sara Sidner mengeluarkan permohonan maaf selepas mempertahankan dakwaan Israel bahawa Hamas memenggal kepala bayi semasa serangan hujung minggu lalu pada siaran langsung, dan mengakui bahawa laporan itu tidak disahkan.

“Semalam pejabat Perdana Menteri Israel berkata bahawa ia mengesahkan Hamas memenggal kepala bayi dan kanak-kanak semasa kami bersiaran langsung. Hari ini kerajaan Israel berkata ia TIDAK DAPAT mengesahkan yang bayi dipenggal. Saya perlu lebih berhati-hati dengan kata-kata saya dan saya mohon maaf,” tulis Sidner pada Khamis di X.

“Perkataan yang saya gunakan ialah, pejabat PM mesti mempunyai bukti jika mereka mengesahkan perkara ini. Kemudian Presiden Biden mengesahkan melihatnya. Dan kemudian perkara itu diperiksa semula,” tambahnya.

Berikutan permohonan maaf itu, Sidner menghadapi kritikan hebat dalam talian, mendorong seorang pengguna mengulas tentang keperluan untuk lebih beradab dalam perbincangan dalam talian.

“Orang ramai tidak perlu bersikap begitu jahat di sini kepada Sara,” kata pengguna itu. “Malangnya, ‘laman web boleh menjadi tempat di mana salah penilaian dibuat dan dikongsi dengan orang lain sebelum waktunya.”

“Saya berhujah  bahawa kami telah dikelirukan. Saya melaporkan apa yang dikatakan oleh ketua kerajaan. Itulah yang dilakukan oleh organisasi berita. Ia tidak bermakna ia benar tetapi ia adalah berita di mana mereka mengatakannya dan terpaksa menariknya balik. Dalam laporan yang sama saya mencatatkan bahawa Hamas menafikan perbuatan itu,” balas Sidner.

CNN melaporkan secara berasingan Khamis bahawa kerajaan Israel tidak mengesahkan dakwaan bahawa pejuang Hamas memenggal kepala bayi semasa serangan Sabtu, memetik seorang pegawai Israel.

Tentera Israel melancarkan kempen ketenteraan yang berterusan dan kuat terhadap Semenanjung Gaza sebagai tindak balas terhadap serangan tentera oleh kumpulan Palestin Hamas di wilayah Israel.

Konflik bermula Sabtu apabila Hamas memulakan Operasi Banjir Al-Aqsa – serangan mengejut serampang tiga mata termasuk serangan roket bertubi-tubi dan penyusupan ke Israel melalui darat, laut dan udara.

Hamas berkata, operasi itu sebagai tindakan balas terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur yang diduduki dan keganasan pendatang haram Israel yang semakin meningkat terhadap rakyat Palestin.

Tentera Israel kemudian melancarkan Operasi Pedang Besi terhadap kedudukan Hamas di Semenanjung Gaza.

Tindakan balas Israel itu telah diperluaskan kepada pemotongan bekalan air dan elektrik ke Gaza, memburukkan lagi keadaan hidup di kawasan yang telah bergelora di bawah kepungan yang melumpuhkan sejak 2007. – Anadolu

Author

Pilihan Editor