HomeGlobalGenting Gaza 'tempat paling bahaya' di dunia untuk jadi kanak-kanak - PBB

Genting Gaza ‘tempat paling bahaya’ di dunia untuk jadi kanak-kanak – PBB

BERIBU-RIBU kanak-kanak Palestin terbunuh semasa serangan Israel ke atas Genting Gaza, kata seorang pegawai PBB pada Rabu, menggelar Gaza sebagai “tempat paling berbahaya di dunia untuk menjadi kanak-kanak.”

“Lebih 5,300 kanak-kanak Palestin dilaporkan terbunuh hanya dalam masa 46 hari… atau lebih 115 sehari, setiap hari, selama beberapa minggu dan minggu. Berdasarkan angka ini, kanak-kanak menyumbang 40 peratus daripada kematian di Gaza. Ini tidak pernah berlaku sebelum ini. .

“Dalam erti kata lain, Genting Gaza adalah tempat paling berbahaya di dunia untuk menjadi kanak-kanak,” kata Pengarah Eksekutif Tabung Kecemasan Kanak-kanak Antarabangsa PBB (Unicef), Catherine Russell pada taklimat Majlis Keselamatan PBB mengenai perlindungan kanak-kanak di Gaza.

Russell berkata, kanak-kanak Gaza berada pada “risiko melampau” daripada keadaan hidup yang teruk selain daripada bom, roket dan tembakan.

“Kesan keganasan yang dilakukan ke atas kanak-kanak telah menjadi malapetaka, sembarangan, dan tidak seimbang,” katanya sambil menegaskan bahawa jeda kemanusiaan “semata-mata tidak mencukupi.”

“Unicef menyeru gencatan senjata kemanusiaan segera untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai ini dengan segera.

“Kami bimbang peningkatan ketenteraan di selatan Gaza secara mendadak akan memburukkan lagi keadaan kemanusiaan di sana… menyebabkan perpindahan tambahan… dan menghimpit penduduk awam ke kawasan yang lebih kecil. Serangan ke atas Selatan mesti dielakkan,” katanya.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Oktober.

Pihak berkuasa di Gaza berkata pada Selasa bahawa angka kematian akibat serangan Israel yang berterusan ke atas enklaf yang dikepung sejak itu telah meningkat melebihi 14,100 orang, termasuk lebih 5,800 kanak-kanak dan 3,900 wanita. Angka kematian Israel, sementara itu, adalah sekitar 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor