HomeGlobalKira-kira 15,000 bayi dijangka dilahirkan 'dalam krisis' di Gaza - Save the...

Kira-kira 15,000 bayi dijangka dilahirkan ‘dalam krisis’ di Gaza – Save the Children

 

HAMPIR 15,000 bayi dijangka dilahirkan di Gaza antara 7 Oktober dan penghujung 2023, kesemua mereka menghadapi “risiko besar di tengah-tengah keganasan yang semakin meningkat” dan dengan “penjagaan perubatan, air dan makanan pada tahap krisis,” kata Save the Children pada Selasa .

“Kira-kira 15 peratus wanita yang bersalin berkemungkinan mengalami kehamilan atau komplikasi berkaitan kelahiran,” kata organisasi kemanusiaan itu dalam satu kenyataan akhbar.

Unjuran mereka adalah berdasarkan data Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini yang menganggarkan bahawa kira-kira 180 wanita bersalin setiap hari di kawasan Palestin yang terkepung dan menyumbang kepada kadar kelahiran berbilang di wilayah Palestin yang diduduki.

“Air bersih adalah terhad, makanan dan ubat-ubatan semakin berkurangan, dan wanita hamil atau menyusu bergelut untuk mencari makanan. Hospital dan kemudahan kesihatan yang sudah menghadapi kekurangan teruk sedang diserang, meletakkan beribu-ribu pesakit, termasuk wanita hamil dan bayi baru lahir, dalam bahaya besar,” kata kenyataan itu.

Ia memetik Maha, seorang kakitangan Save the Children di Genting Gaza yang dipindahkan ke selatan tetapi pernah berlindung di luar Hospital Al Shifa.

“Adegan di hospital sangat mengerikan. Wanita hamil di koridor menjerit kesakitan. Bayi baru lahir yang tidak dikenali dalam inkubator, tanpa ahli keluarga yang masih hidup. Minyak telah habis. Saya terpaksa melarikan diri. Saya tidak tahu sama ada mereka terselamat,” dia berkata.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 22 daripada 36 hospital Gaza kini “tidak berfungsi.”

“Bayi dilahirkan dalam mimpi ngeri, malapetaka kemanusiaan. Keluarga mereka terputus dari keperluan asas. Wanita hamil bersalin tanpa rawatan perubatan dan bayi pramatang mati dalam inkubator,” kata Jason Lee, pengarah negara Save the Children di wilayah Palestin yang diduduki.

Beliau berkata bahan api mesti dibenarkan masuk ke Gaza untuk memberi kuasa kepada penjana dan kemudahan penjagaan kesihatan mesti dilindungi.

“Keganasan mesti dihentikan. Kami memerlukan gencatan senjata. Kami memerlukannya sekarang,” tambahnya.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Genting Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Okt.

Sekurang-kurangnya 11,320 rakyat Palestin telah terbunuh, termasuk hampir 7,800 wanita dan kanak-kanak, dan lebih 29,200 yang lain telah cedera, menurut angka terkini daripada pihak berkuasa Palestin.

Beribu-ribu bangunan termasuk hospital masjid dan gereja telah rosak atau musnah dalam serangan Israel.

Angka kematian Israel, sementara itu, berjumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor