HomeGlobalPenduduk Palestin pulang ke rumah cari ahli keluarga ketika jeda kemanusiaan bermula...

Penduduk Palestin pulang ke rumah cari ahli keluarga ketika jeda kemanusiaan bermula di Gaza

BANDAR GAZA, Palestin: Beribu-ribu penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal akibat serangan Israel di Genting Gaza sejak berminggu-minggu mula pulang ke rumah mereka untuk memeriksa harta benda dan mencari ahli keluarga ketika jeda kemanusiaan bermula awal Jumaat.

Menurut seorang wartawan Anadolu, ramai yang meninggalkan sekolah tempat mereka mencari perlindungan daripada serangan Israel, yang telah memusnahkan kawasan yang dikepung sejak awal Oktober, hanya berhenti pada pukul 7 pagi waktu tempatan (0500GMT) ketika jeda empat hari bermula.

Sejak beberapa minggu lalu yang dipenuhi dengan konflik, ramai rakyat Palestin di Genting Gaza yang padat dengan penduduk, terputus hubungan dengan ahli keluarga akibat gangguan komunikasi berturut-turut dan kesukaran dalam pergerakan.

Penduduk Palestin di bahagian utara genting itu, termasuk Bandar Gaza, juga berpindah untuk memeriksa rumah mereka, tetapi tidak akan dapat kembali ke kediaman mereka di bawah perjanjian jeda kemanusiaan, yang juga termasuk pertukaran tebusan dan penghantaran bantuan ke kawasan itu.

Beratus-ratus ribu melarikan diri ke selatan daripada serangan hebat Israel dan operasi darat ke utara Genting Gaza sejak 7 Oktober.

Pada Jumaat, tentera Israel juga menggugurkan risalah di bahagian selatan Genting Gaza, memberi amaran kepada rakyat Palestin daripada berpindah ke utara kerana ia kekal sebagai zon perang.

Jeda kemanusiaan selama empat hari antara tentera Israel dan Hamas berkuat kuasa pada pagi Jumaat di semua kawasan di Genting Gaza, menghentikan sementara serangan untuk pertukaran tahanan dan bantuan.

Jeda bermula pada 7 pagi waktu tempatan (0500GMT). – Anadolu

Author

Pilihan Editor