HomeGlobalPuluhan terbunuh, cedera Israel bom sekolah lindungi orang hilang tempat tinggal di...

Puluhan terbunuh, cedera Israel bom sekolah lindungi orang hilang tempat tinggal di utara Gaza

BERPULUH-PULUH rakyat Palestin terbunuh dan cedera pada Jumaat apabila tentera Israel mengebom sebuah sekolah yang menempatkan beribu-ribu orang yang kehilangan tempat tinggal di kawasan Al-Saftawi di utara Kota Gaza, menurut media Palestin.

Agensi berita rasmi Palestin WAFA melaporkan: “Pasukan pendudukan Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai baru dengan mengebom Sekolah Osama Bin Zaid yang bergabung dengan Agensi Bantuan dan Pekerjaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian Palestin (UNRWA), yang melindungi ribuan orang yang kehilangan tempat tinggal di Al- Kawasan Saftawi di utara Semenanjung Gaza, mengakibatkan berpuluh-puluh terbunuh dan cedera.”

Memetik sumber tempatan, agensi itu berkata, beribu-ribu orang yang kehilangan tempat tinggal berada di dalam sekolah ketika ia dibom.

Tentera Israel telah meluaskan serangan udara dan darat ke atas Genting Gaza, yang berada di bawah serangan udara tanpa henti sejak serangan mengejut oleh Hamas pada 7 Oktober.

Lebih 10,700 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 9,240 rakyat Palestin dan lebih 1,538 warga Israel. – Anadolu

Author

Pilihan Editor