HomeGlobalHospital terakhir berfungsi di utara Gaza 'tidak lagi beroperasi' di tengah-tengah serangan...

Hospital terakhir berfungsi di utara Gaza ‘tidak lagi beroperasi’ di tengah-tengah serangan Israel

 

BANDAR GAZA, Palestin: Hospital terakhir yang berfungsi di utara Genting Gaza berhenti beroperasi pada Selasa, kata Kementerian Kesihatan di wilayah Palestin.

“Hospital Al-Ahli Baptist terpaksa hentikan operasi kerana pengeboman, pengepungan dan penahanan medik oleh Israel,” kata jurucakap kementerian, Ashraf al-Qudra dalam satu kenyataan.

Sekurang-kurangnya 471 orang terbunuh dan ramai yang cedera dalam serangan udara Israel ke atas Hospital Al-Ahli Baptist pada 17 Oktober, menurut pegawai kesihatan di Gaza. Israel, bagaimanapun, masih menafikan bertanggungjawab ke atas serangan itu.

Tentera Israel menuduh Hamas menggunakan hospital di Gaza untuk tujuan ketenteraan, satu tuduhan yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh kumpulan pejuang Palestin itu.

Israel telah menyerang Genting Gaza sejak serangan 7 Oktober oleh Hamas, membunuh sekurang-kurangnya 19,667 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan mencederakan 52,586 yang lain, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu.

Serangan Israel telah menyebabkan Gaza hancur dengan separuh daripada stok perumahan wilayah pantai rosak atau musnah, dan hampir 2 juta orang berpindah di dalam kawasan yang padat dengan penduduk di tengah-tengah kekurangan makanan dan air bersih.

Hampir 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas, manakala lebih 130 tebusan masih dalam tahanan. – Anadolu

Author

Pilihan Editor