HomeBeritaViralJangan tulis nama Allah dalam kad jemputan kahwin - Syeikh Faisol

Jangan tulis nama Allah dalam kad jemputan kahwin – Syeikh Faisol

SETIAP kali menerima kad undangan perkahwinan, pasti anda perasan terdapat penggunaan potongan ayat-ayat suci al-Quran di dalamnya.

Perkataan Arab seperti ‘Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh’ atau ‘Bismillahirrahmanirrahim’ itu bukan perkataan biasa, ia adalah perkataan suci dan mulia.

Menurut Ahli Majlis Fatwa Negeri Kedah, Datuk Syeikh Ahmad Faisol Haji Omar, orang ramai tidak digalakkan untuk menulis sebarang bentuk ayat al-Quran pada kad kahwin terutamanya untuk cetakan.

“Ada satu perkara yang saya kurang selesa bila orang kita menghantar kad kenduri ni dia suka tulis di atas ni ‘Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh’ tulis dalam tulisan jawi tu tulisan arab.

“Lepastu yang kedua dia tulis ‘Bismillahirrahmanirrahim’, jadi dalam kad ni tertera nama Allah.

“Jadi pada saya memanglah tujuan pengirim kad tu bagus, dia mulakan dengan mukadimahnya memberi salam dengan atau lafaz  ‘Bismillahirrahmanirrahim’.

“Tetapi ada satu segi yang tak bagusnya, kad ni bila dapat kepada penerima dia takkan simpan, dia bukan koleksi simpanan. Biasanya dia akan buang.

“Bila dia buang, dalam kad ni tertera ‘Bismillahirrahmanirrahim’, tercatit nama Allah, jadi tak pasal-pasal buat dosa kering pi buang kad tu,” kongsinya di TikTok.

@datosyeikhfaisol_omar

Kad Jemputan Kenduri #DatoSyeikhFaisolHjOmar #SyeikhFaisolHjOmar #SyeikhFaisol #SyeikhAhmadFaisol#CapCut

♬ original sound – Dato’ Syeikh Faisol Hj Omar – Dato’ Syeikh Faisol Hj Omar

Sebaliknya, Syeikh Faisol menasihatkan orang ramai untuk tidak meletakkan kalimah suci al-Quran dalam kad jemputan perkahwinan.

“Jadi cara yang terbaik, saya nasihatkan kepada sesiapa saja yang nak mengirim kad kenduri ini, siapa yang nak buat kenduri seboleh-bolehnya ditiadakan ‘Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh’, ‘Bismillahirrahmanirrahim’.

“Eloklah sekadar tulis nama, tajuk jemputan walimatul urus, buh nama tuan kenduri, tarikh kenduri, tempat kenduri, QR code dan seumpamanya.

“Saya sendiri kalau kenduri saya takkan bubuh (letak), dua kalimah itu, sebab saya tau mungkin ramai akan berdosa bila depa buang kad ni pi merata tertera nama Allah dalam kalimah tersebut,” jelasnya. 

Author

Pilihan Editor