HomeGlobal'Serangan Israel ke atas Gaza positifkan imej umat Islam di Barat'

‘Serangan Israel ke atas Gaza positifkan imej umat Islam di Barat’

SERANGAN Israel ke atas Gaza sejak 7 Oktober nampaknya secara tidak dijangka membawa kepada perubahan positif dalam persepsi terhadap umat Islam di Barat, mencabar retorik “perang melawan keganasan” selama dua dekad dan mencetuskan minat yang meningkat terhadap Islam.

Bercakap kepada Anadolu, wartawan dan aktivis Australia, CJ Werleman menilai kesan serangan Israel ke atas Gaza terhadap persepsi Islam dan umat Islam di Barat.

Werleman berkata selama dua dekad, media Barat telah menggambarkan umat Islam sebagai ancaman keselamatan, menggambarkan mereka sebagai gerombolan lelaki berkulit coklat tanpa wajah, berjanggut dengan niat ganas kerana kepercayaan Islam mereka, “tetapi imej yang muncul dari Gaza telah membalikkan naratif palsu ini tentang Islam dan umat Islam dalam fikirannya.”

“Orang ramai kini melihat orang yang bermaruah, orang mulia yang mempertahankan diri, merendah diri dan kuat dalam menghadapi kekejaman, penindasan, dan penderitaan yang tidak dapat dibayangkan. Mereka melihat rakyat Palestin memuji Tuhan ketika mereka ditarik keluar dari bawah runtuhan rumah mereka yang dibom. Mereka melihat orang yang menuntut tidak lebih daripada kebebasan daripada kemiskinan dan ketakutan. Itulah sebabnya ramai orang Barat kini mengambil al-Quran dan belajar tentang Islam.”

Orang ramai dibuang kerja kerana gesaan gencatan senjata Gaza

Werleman menekankan usaha sistematik untuk menutup mulut, mengancam, dan menghukum suara pro-Palestin dalam kedua-dua media arus perdana dan di media sosial.

“Pada bulan pertama perang menentang Hamas, kumpulan hak asasi manusia mendokumentasikan lebih 250 kejadian wartawan, penulis, ahli akademik dan aktivis dipecat daripada pekerjaan mereka kerana menyatakan solidariti dengan rakyat Palestin.

“Dan mereka bukan diancam atau dipecat kerana antisemitisme atau menyokong Hamas, tetapi hanya menyeru gencatan senjata atau supaya bom berhenti dijatuhkan di Gaza.”

‘Dunia berubah selama-lamanya’

Beliau berkata, pengedar berita terbesar di Eropah, Axel Springer, mengarahkan editornya untuk “mengecilkan jumlah kematian Palestin” dan melakukan ini dengan memberi keutamaan kepada kisah mangsa Israel dalam serangan Hamas 7 Oktober. Ia juga meminta mereka untuk memadankan kematian Palestin dengan dakwaan perisai manusia dan mempersoalkan kebenaran laporan yang berkaitan dengan korban Palestin.

“Pembingkaian berita ini menukar pelaku pembunuhan beramai-ramai ini di Gaza dengan mangsa dalam fikiran penonton.”

“Namun aliran harian maklumat dan imej yang tidak ditapis daripada keganasan Israel di Gaza “telah mengubah dunia selama-lamanya,” katanya.

“Bandar-bandar Amerika dan Eropah kerap menganjurkan 1 juta perarakan pro-Palestin yang kuat, dan populariti pergerakan BDS (Boikot, Penjualan dan Sekatan) telah meroket, seperti yang diukur oleh Starbucks melaporkan ia telah kehilangan pendapatan $11 bilion sejak pengepungan Gaza bermula, dengan gergasi kopi itu sebahagiannya menyalahkan gerakan boikot atas kerugiannya.”

Israel telah menggempur Genting Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Oktober, membunuh lebih 20,700 orang, termasuk kakitangan PBB. Ia telah menyerang hospital, sekolah PBB serta kem pelarian, dan telah mewajarkan tindakannya dengan mengatakan ia digunakan oleh Hamas.

Kira-kira 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Pertubuhan hak asasi manusia telah mengecam Israel kerana taktik perangnya, menyebutnya sebagai “hukuman kolektif” terhadap 2.3 juta penduduk Gaza. – Anadolu

Author

Pilihan Editor