HomeGlobalTembakan meriam Israel bedil Kompleks Perubatan Nasser, bunuh seorang budak perempuan

Tembakan meriam Israel bedil Kompleks Perubatan Nasser, bunuh seorang budak perempuan

BANDAR GAZA, Palestin: Kompleks Perubatan Nasser di bandar Khan Younis di selatan Genting Gaza telah dikenakan tembakan meriam Israel semalaman yang mengakibatkan kematian seorang budak perempuan, Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza mengumumkan Isnin.

Kementerian itu berkata dalam satu kenyataan ringkas di Telegram bahawa Donia Abu Mohsen yang berusia 13 tahun “telah syahid dan menyertai semua ahli keluarganya selepas bangunan bersalin di Kompleks Perubatan Nasser menjadi sasaran,” katanya.

Menurut kementerian itu, Donia kehilangan ibu bapanya dan semua adik-beradiknya dalam perang, dan dia tinggal bersendirian selepas kehilangan kaki dalam serangan udara Israel sebelum ini.

Kementerian sebelum ini merayu untuk menyediakan anggota palsu untuknya, dengan harapan dapat memberikannya kehidupan normal.

Ketua Pengarah Hospital Nasser, Mohammed Zaqout, menyifatkan serangan ke atas hospital ini sebagai “percubaan Israel yang disengajakan untuk membongkar setiap aspek kehidupan di Gaza.”

Terdahulu, Anadolu mengadakan temu bual dengan Donia di Hospital Nasser.

“Mereka mengebom rumah kami. Kami sedang tidur di rumah, dan kami tidak mendengar serangan pertama. Kami terbangun dan ternampak  api. Kami takut. Kami tidak tahu bagaimana untuk melarikan diri. Selepas itu, mereka menyerang kami dengan peluru berpandu kedua, kemudian satu lagi.”

“Apabila saya tersedar, saya mendapati segala-galanya dalam runtuhan – batu, darah, debu dan api. Walaupun dalam kemusnahan, saya tidak takut. Ayah dan adik saya berada di sebelah saya. Orang ramai membawa saya ke hospital selepas menyelamatkan saya ketika saya masih tidur. Beberapa orang datang untuk melakukan pembedahan ke atas saya. Kaki saya terpaksa dipotong,” tambahnya.

“Ibu, ayah, adik Mohammed dan adik perempuan saya, Dalia syahid. Saya berharap dapat mengembara dan mendapatkan anggota palsu supaya saya boleh berjalan seperti orang lain.”

Kementerian itu menyiarkan gambar di akaun Telegram mengenai kemusnahan di Kompleks Perubatan Nasser.

Mereka menunjukkan tahap kerosakan yang disebabkan oleh tembakan ke atas kemudahan hospital, termasuk runtuhan dinding salah satu bilik hospital dan kemusnahan kandungan beberapa bilik, termasuk katil dan peralatan perubatan.

Agensi berita Palestin WAFA melaporkan awal hari ini mengenai “kematian seorang warganegara dan kecederaan orang lain” dalam serangan Israel ke atas kompleks perubatan pada petang Ahad.

Agensi itu memetik sumber tempatan sebagai berkata bahawa “seorang warganegara yang cedera yang sedang menerima rawatan di hospital telah syahid dan yang lain, termasuk wanita dan kanak-kanak, cedera akibat artileri pendudukan Israel yang menyasarkan sebuah bangunan di Kompleks Perubatan Nasser.” – Anadolu

 

 

Author

Pilihan Editor