HomeGlobalPemimpin Hamas tolak penyelesaian dua negara

Pemimpin Hamas tolak penyelesaian dua negara

 

PEMIMPIN kanan Hamas, Khaled Mashaal menolak gesaan untuk mengadakan rundingan perjanjian damai dua negara dengan Israel bagi menamatkan perang di Gaza, dengan menyatakan bahawa rakyat Palestin tidak akan sekali-kali menghalalkan entiti Zionis di Baitulmaqdis Barat, dengan menerima kewujudannya.

“Kami tidak ada kena mengena dengan penyelesaian dua negara,” kata Mashaal dalam temu bual yang disiarkan pada Selasa oleh podcaster Kuwait, Ammar Taqi. “Kami menolak idea ini kerana ini bermakna anda akan mendapat janji untuk sebuah negara, namun anda dikehendaki mengiktiraf kesahihan negara lain, iaitu entiti Zionis. Ini tidak boleh diterima.”

Institut Penyelidikan Media Timur Tengah menyediakan terjemahan temu bual dalam bahasa Inggeris, di mana Mashaal berhujah bahawa serangan Hamas pada 7 Oktober, yang mencetuskan perang terbaharu di Gaza, telah menghidupkan semula impian Palestin untuk menghapuskan Israel. Beliau menegaskan bahawa negara Palestin yang merdeka mesti menjangkau dari Sungai Jordan ke Laut Mediterranean dan dari sempadan Lubnan ke Teluk Aqaba.

“Saya percaya bahawa 7 Oktober telah meningkatkan keyakinan ini, telah mengecilkan perselisihan faham, dan telah mengubah idea untuk membebaskan Palestin dari sungai ke laut menjadi idea realistik yang telah pun bermula,” kata Mashaal. “Ia bukan sesuatu yang hanya dijangka atau diharapkan. Ia adalah sebahagian daripada rancangan, sebahagian daripada agenda, dan kami berada di ambangnya, insya-Allah.”

Mashaal membuat komennya ketika Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden dan penyokong penyelesaian dua negara yang lain meningkatkan tekanan ke atas pemimpin Israel untuk mendapatkan rundingan perjanjian damai dengan Palestin. Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menolak cadangan Washington, menegaskan bahawa “hanya kemenangan total akan memastikan penghapusan Hamas dan kembalinya semua tebusan kami.”

Serangan 7 Oktober menyebabkan lebih 1,100 orang terkorban, termasuk hampir 700 orang awam Israel dan 71 warga asing, dan pejuang Hamas membawa ratusan tebusan kembali ke Gaza. Israel bertindak balas dengan berikrar untuk menghapuskan Hamas, sebuah kumpulan penentangan yang didakwa disokong Iran yang telah mentadbir wilayah Palestin sejak 2006. Lebih 25,000 orang, terutamanya orang awam, telah terbunuh di Gaza sejak perang bermula, menurut pegawai kesihatan Palestin.

Mashaal adalah antara beberapa pemimpin Hamas yang tinggal di Qatar. Beliau menyatakan bahawa di tengah-tengah perang di Gaza, slogan “dari sungai ke laut” telah dilaungkan oleh penunjuk perasaan pro-Palestin di bandar-bandar utama Barat. Beliau menambah bahawa Hamas tidak pernah berniat untuk hanya memerintah Gaza di bawah pendudukan Israel; sebaliknya, perlu mentadbir urus sepenuhnya untuk membina “penentangan”.

“Ia menyediakan perlindungan politik dan pentadbiran dalam semua cara – senjata, pengeluaran senjata, perancangan, latihan, dan terowong – di samping menjaga keselamatan kami,” kata Mashaal.

Baitulmaqdis Barat telah menghapuskan semua penempatan Israel di Gaza pada tahun 2005, menyatakan ia tidak lagi menduduki wilayah Palestin.

Author

Pilihan Editor