HomeGlobalTentera Israel tembak wanita kibar bendera putih di utara Gaza

Tentera Israel tembak wanita kibar bendera putih di utara Gaza

RAKAMAN menunjukkan detik-detik tentera Israel menembak seorang wanita mengibarkan bendera putih ketika cuba meninggalkan bahagian utara Genting Gaza yang diduduki dengan seorang kanak-kanak di sisinya mendapat perhatian di media sosial.

Rakaman itu, diperoleh Middle East Eye, dirakam pada 12 November di tengah-tengah bandar Gaza.

Dalam video itu, ramai orang awam, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dilihat meninggalkan kawasan itu ke arah selatan dengan memegang bendera putih tanda menyerah diri atau “jangan tembak” di tangan mereka.

Orang awam Palestin, yang membawa beberapa beg bersama mereka, cuba menyusuri jalan.

Ketika seorang wanita yang berjalan di hadapan sekumpulan orang awam, memegang bendera putih dan diiringi oleh seorang kanak-kanak, bergerak ke arah jalan, kedengaran bunyi tembakan.

Wanita itu, yang ditembak kemudiannya rebah ke tanah, dan kanak-kanak serta warga Palestin lain dalam kumpulan itu panik dan lari bertempiaran ke arah berbeza. Orang yang merakam video dari bangunan berhampiran dapat didengar berkata, “wanita itu telah ditembak.”

Dalam rakaman itu, seorang warga Palestin daripada kumpulan itu dilihat membantu wanita yang ditembak itu, tetapi tiada butiran lanjut mengenai kejadian itu.

Identiti dan nasib wanita yang ditembak tidak diketahui.

Imej penembak tepat Israel yang menyasarkan orang awam Palestin di Gaza sering didedahkan kepada umum.

Terdahulu dalam serangan tidak henti-henti Israel selama tiga bulan di Genting Gaza, yang membunuh lebih 23,000 orang dan mencederakan lebih dua kali ganda lebih ramai mangsa, muncul rakaman seorang bapa dan anak perempuannya yang ditembak oleh penembak tepat Israel di Kem Pelarian al-Shati di utara Gaza. – Anadolu

Author

Pilihan Editor