HomeGaya Hidup9 mitos yang sering disebar tentang kolesterol

9 mitos yang sering disebar tentang kolesterol

KOLESTEROL adalah komponen penting membran sel haiwan; oleh itu, ia disintesis oleh semua sel haiwan. Tanpa mengira reputasi buruknya, kolesterol adalah penting untuk kehidupan.

Walau bagaimanapun, apabila ia berada dalam darah pada tahap yang tinggi, ia berpotensi meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

Kolesterol, bersama-sama dengan bahan lain, seperti lemak dan kalsium, terkumpul dalam plak pada dinding arteri. Lama kelamaan, ini menyempitkan saluran darah dan boleh membawa kepada komplikasi, termasuk strok dan serangan jantung.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa paras kolesterol yang meningkat bertanggungjawab untuk 2.6 juta kematian setiap tahun.

Dalam artikel kali ini, kita akan berkongsi pandangan tiga pakar kepada Medical News Today bagi membantu memisahkan fakta daripada fiksyen berkenaan kolesterol.

1. Semua kolesterol adalah tidak elok

Seperti yang dinyatakan dalam pengenalan, kolesterol adalah komponen penting membran sel. Selain daripada peranan strukturnya dalam membran, ia juga penting dalam penghasilan hormon steroid, vitamin D dan asid hempedu.

Jadi, walaupun tahap yang tinggi adalah faktor risiko penyakit, tanpa sebarang kolesterol, kita tidak dapat bertahan.

Seperti yang dijelaskan oleh Dr Robert Greenfield, pakar kardiologi, lipidologi dan pakar internis yang diperakui lembaga di MemorialCare Heart & Vascular Institute, kolesterol bukanlah sesuatu yang buruk. Ia tidak bersalah tetapi disalahgunakan dalam gaya hidup moden kita hari ini.

“Tubuh kita tidak direka untuk hidup dalam persekitaran di mana makanan berlebihan, jadi apabila kolesterol berlebihan, ia akan disimpan di dalam badan kita. Dan tempat penyimpanan itu selalunya adalah saluran darah kita, dan ketika itulah ia tidak baik untuk kita,” katanya.

Di luar fungsi kolesterol dalam badan, cara ia diangkut juga membuat perbezaan sama ada ia memudaratkan kesihatan.

Kolesterol dialihkan ke sekeliling badan oleh lipoprotein, iaitu bahan yang terdiri daripada lemak dan protein. Pengangkutan ini berlaku dalam dua cara utama.

Lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) membawa kolesterol dari hati ke sel, di mana ia digunakan dalam beberapa proses. Orang kadang-kadang menyebut LDL sebagai kolesterol ‘buruk’, kerana paras kolesterol LDL yang tinggi dalam aliran darah meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

Lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) sering dirujuk sebagai kolesterol ‘baik’, kerana ia mengangkut kolesterol kembali ke hati. Setibanya di sana, kolesterol dikeluarkan dari badan, dengan itu mengurangkan risiko kardiovaskular.

2. Berat badan saya seimbang, jadi kolesterol saya tak tinggi

Sebenarnya ia boleh jadi tinggi, menurut Dr Greenfield. “Kolesterol yang seimbang sebenarnya adalah hasil dari apa yang kita makan tetapi juga genetik kita juga berperanan. Sebagai contoh, seseorang boleh dilahirkan dengan kecenderungan genetik untuk tidak memproses kolesterol dengan cekap.”

“Oleh kerana ia genetik,” jelasnya, “ia telah dipanggil hiperkolesterolemia keluarga, dan ia mungkin sama biasa seperti 1 dalam 200 orang. Berat badan lebih merupakan fungsi metabolisme yang diwarisi anda dan keseimbangan antara kalori yang digunakan dan kalori yang dihabiskan.”

Dr Edo Paz, pakar kardiologi dan naib presiden Perubatan di K Health bersetuju dengan kenyataan itu.

“Walaupun anda mempunyai berat badan yang sihat, kolesterol anda boleh menjadi tidak normal. Faktor lain yang memberi kesan kepada kolesterol anda ialah makanan yang anda makan, tabiat senaman anda, sama ada anda merokok, dan berapa banyak alkohol yang anda minum,” katanya.

Selain itu, seperti yang Dr Alexandra Lajoie, pakar kardiologi bukan invasif di Pusat Kesihatan Providence Saint John jelaskan, orang yang mempunyai berat badan yang sihat mungkin mempunyai tahap kolesterol yang tinggi, manakala sesetengah orang yang mempunyai berat badan berlebihan mungkin tidak mempunyai kolesterol yang tinggi.

“Tahap kolesterol dipengaruhi oleh genetik, fungsi tiroid, ubat-ubatan, senaman, tidur, dan diet.

“Terdapat juga faktor yang anda tidak boleh ubah suai dan yang boleh menyumbang kepada kolesterol tinggi, seperti umur dan genetik anda,” katanya.

3. Saya akan alami simptom jika kolesterol tinggi

Ini adalah satu lagi mitos. Dr Paz berkata, dalam kebanyakan kes, kolesterol tinggi tidak akan menyebabkan gejala.

“Itulah sebabnya disyorkan untuk mendapatkan ujian darah berkala untuk menyaring kolesterol tinggi. Umur anda mula membuat saringan dan kekerapan saringan ditentukan oleh faktor risiko anda sendiri.”

“Satu-satunya ‘gejala’ kolesterol yang boleh dikaitkan ialah gejala lewat, iaitu apabila pengumpulan kolesterol yang berlebihan bertanggungjawab terhadap kerosakan dan penyumbatan jantung serta saluran darah. Ini menyebabkan sakit dada (angina), serangan jantung, atau kematian mengejut,” kata Dr Greenfield.

Dr Lajoie mengulangi bahawa kolesterol tinggi membawa kepada pembentukan plak senyap dalam arteri sehingga ia sangat teruk sehingga strok atau serangan jantung berlaku.

4. Jika saya makan banyak kolesterol, tahap kolesterol akan tinggi

Topik ini lebih kompleks sedikit daripada yang dijangkakan.

“Kolestrol yang diambil tidak semestinya berkait langsung dengan paras kolesterol,” jelas Dr Lajoie. “Makan gula, [atau] karbohidrat ringkas, boleh menyebabkan paras kolesterol lebih tinggi, walaupun seseorang tidak makan banyak kolesterol.”

Beliau juga menjelaskan, orang yang bersenam kurang berkemungkinan mendapat peningkatan kolesterol daripada makan kolesterol, berbanding dengan orang yang tidak aktif.”

Menurut Dr Greenfield, jika kita mengambil lebih banyak kolesterol, kemungkinan besar kita akan meningkatkan kolesterol. Beliau menjelaskan mengapa:

“Anda tidak pergi ke kedai dan membeli sebungkus kolesterol, tetapi anda membeli daging merah, keju, dan telur. Daging merah mengandungi lemak tepu dan kolesterol. Kolesterol adalah produk haiwan, jadi item yang mengandungi lemak tepu bukan sahaja akan meningkatkan kolesterol tetapi secara khusus meningkatkan kolesterol ‘buruk’ atau LDL, yang kemudiannya disimpan di dinding arteri saluran darah kita,” katanya lagi.

5. Setiap orang harus menyasarkan tahap kolesterol yang sama

“Tidak betul!” Dr Paz berkata. “Tahap sasaran kolesterol anda adalah berdasarkan sama ada anda mempunyai sejarah penyakit tertentu — seperti serangan jantung dan strok — dan risiko anda mengalami isu ini, yang berdasarkan perkara seperti umur dan sama ada anda mempunyai darah tinggi tekanan.”

Dr Greenfield yang bersetuju dengan kenyataan itu berkata, garis panduan kolesterol yang diterbitkan oleh Persatuan Jantung Amerika (AHA), Kolej Kardiologi Amerika dan Persatuan Lipid Kebangsaan menyebut bahawa kenyataan mengenai tahap kolesterol yang sama adalah palsu.”

Menurutnya, bagi orang yang tidak mempunyai sebarang masalah kardiovaskular, kolesterol LDL (kolesterol ‘jahat’) sepatutnya kurang daripada 100 miligram setiap desiliter (mg/dl).

“Tetapi jika anda mempunyai penyakit jantung atau vaskular – sejarah serangan jantung, strok, atau penyakit vaskular arteri lain – dan terutamanya jika anda menghidap diabetes, sasaran kolesterol LDL harus kurang daripada 70 mg/dl, jika tidak lebih rendah,” katanya.

6. Lelaki sahaja yang perlu risau tentang tahap kolesterol

Ini adalah mitos yang masih disebarkan, tetapi ia tidak benar.

Dr Paz berkata, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC), semasa 2015–2018, prevalens jumlah kolesterol tinggi dalam kalangan orang dewasa Amerika Syarikat (AS) ialah 11.4 peratus. Apabila mempertimbangkan lelaki berbanding wanita, prevalens jumlah kolesterol tinggi adalah 10.5 peratus pada lelaki dan 12.1 peratus pada wanita.

“Peluang mendapat penyakit jantung adalah sama bagi kedua-dua jantina.

“Wanita, selepas kehilangan kesan perlindungan estrogen, mula mempercepatkan risiko penyakit jantung dan mengembangkan risiko yang sama seperti lelaki,” jelasnya.

Beliau berkata, apabila wanita mengalami serangan jantung, mereka cenderung mendapat kesan yang lebih buruk, dan wanita mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mati akibat penyakit jantung berbanding akibat kanser payudara.

7. Saya tak boleh buat apa-apa tentang tahap kolesterol

Ini, nasib baik, adalah tidak benar. Menurut Dr Paz, selain daripada mengambil ubat untuk menurunkan kolesterol, anda juga boleh meningkatkan kolesterol anda dengan mengekalkan berat badan yang sihat, makan makanan yang betul, bersenam, mengelakkan merokok, dan mengelakkan penggunaan alkohol yang berlebihan.

Dr Greenfield bersetuju, “terdapat banyak yang boleh dilakukan dengan tahap kolesterol tinggi yang luar biasa,” katanya.

“Diet dan senaman sentiasa menjadi langkah pertama dan kekal sangat penting. Statin sangat berkesan dalam menurunkan kolesterol dan selamat. Mereka telah wujud sejak 1987, dengan statin yang lebih baru dikaitkan dengan keberkesanan, keselamatan dan kurang kesan sampingan yang lebih baik,” jelasnya.

8. Saya ambil statin, supaya boleh makan apa sahaja

“Bukankah itu bagus jika ia benar,” kata Dr Greenfield, “tetapi tidak. Jika anda makan apa yang anda mahu dan mengambil kalori secara berlebihan, berat badan anda akan bertambah. Apabila berat badan bertambah, terutamanya di sekitar kawasan perut, anda boleh alami keadaan yang dipanggil sindrom metabolik, iaitu keadaan pradiabetik.

“Statin bukanlah ubat penurunan berat badan. Tugas mereka adalah untuk menurunkan kolesterol LDL ‘buruk’, dan tugas anda adalah untuk merawat tubuh anda dengan hormat, termasuk apa yang anda makan,” sambungnya.

9. Umur saya bawah 40 tahun, jadi tidak perlu periksa kolesterol

“Walaupun terdapat beberapa perdebatan tentang bila untuk memulakan saringan kolesterol tinggi,” jelas Dr Paz, “banyak pihak, seperti AHA, mengesyorkan pemeriksaan seawal umur 20 tahun.”

Dr Greenfield berkata, semakin lama saluran darah anda menyalurkan darah yang mengandungi paras kolesterol terlalu tinggi, risiko penyakit kardiovaskular akan meningkat di kemudian hari.

“Cadangan menyatakan bahawa pemeriksaan kolesterol pertama harus dilakukan semasa kehidupan remaja, dan jika anda mempunyai sejarah keluarga, ia perlu disemak lebih awal,” katanya.

Author

Pilihan Editor