HomeGlobalAnggota Tentera Udara AS bakar diri di Kedutaan Israel, bantah perang terhadap...

Anggota Tentera Udara AS bakar diri di Kedutaan Israel, bantah perang terhadap Gaza

SEORANG anggota Tentera Udara Amerika Syarikat (AS) membakar dirinya di luar Kedutaan Israel di Washington, D.C. pada Ahad sebagai protes terhadap perang di Gaza, menurut beberapa laporan.

“Saya tidak lagi terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai. Saya akan melakukan protes yang melampau tetapi, jika dibandingkan dengan apa yang dialami orang ramai di Palestin di tangan penjajah mereka, ia tidak melampau sama sekali. Inilah yang diputuskan oleh kelas pemerintah kita sebagai perkara biasa,” kata Aaron Bushnell yang berusia 25 tahun sebelum membakar dirinya.

Rakaman yang menunjukkan protes dan saat Bushnell membakar dirinya menjadi tular di media sosial.

“Kebakaran dipadamkan oleh kakitangan Perkhidmatan Rahsia dan Bushnell kemudiannya dihantar ke hospital kawasan kerana kecederaan kritikal yang mengancam nyawa,” kata Jabatan Perkhidmatan Perubatan Kebakaran dan Kecemasan DC.

Menurut maklumat yang diperoleh Anadolu daripada pegawai Perkhidmatan Kesihatan dan Kecemasan Bomba Washington, laporan itu dibuat kepada Jabatan Bomba Washington sekitar jam 13:00 waktu tempatan.

Pegawai itu berkata, laporan itu menyebut bahawa seorang lelaki dewasa telah membakar dirinya di hadapan Kedutaan Israel di Washington.

“Apabila tiba di tempat kejadian, kami melihat api telah dipadamkan oleh anggota Perkhidmatan Rahsia yang beruniform,” kata pegawai itu.

Beberapa laporan yang memetik siaran langsung kejadian itu berkata, lelaki itu menjerit “Bebaskan Palestin” ketika dia membakar.

The Washington Post memetik wakil untuk Tentera Udara, Rose M. Riley, sebagai mengesahkan bahawa seorang juruterbang bertugas aktif terlibat dalam insiden hari ini.

Dalam video itu, disiarkan di platform penstriman langsung Twitch dan kemudiannya dikeluarkan, Bushnell dilaporkan berkata, dia tidak lagi terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai, merujuk kepada pembunuhan oleh Israel di Gaza sejak Oktober. Dia juga dilaporkan berkata, “Saya akan terlibat dalam tindakan protes yang melampau.”

Pada Disember 2023, seorang individu membakar diri di luar Konsulat Israel di Atlanta, Georgia sebagai protes terhadap Israel atas serangannya di Gaza.

Israel telah melancarkan serangan maut di Genting Gaza sejak pencerobohan rentas sempadan 7 Oktober oleh pejuang Palestin Hamas, membunuh lebih 29,690 orang dan menyebabkan kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan, manakala hampir 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh.

Peperangan Israel ke atas Gaza telah mendorong 85 peratus daripada penduduk wilayah itu berpindah  di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk, manakala 60 peratus daripada infrastruktur wilayah itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Walau bagaimanapun, serangan berterusan tanpa henti, dan penghantaran bantuan masih sangat tidak mencukupi untuk menangani malapetaka kemanusiaan.

Author

Pilihan Editor