HomeGlobalPenunjuk perasaan Israel bantah kerajaan Netanyahu, tuntut pembebasan tebusan

Penunjuk perasaan Israel bantah kerajaan Netanyahu, tuntut pembebasan tebusan

BAITULMAQDIS: Polis Israel menahan tujuh penunjuk perasaan kerana merusuh dan menutup Begin Street semasa perhimpunan di pusat bandar untuk menuntut pembebasan tebusan yang ditahan di Gaza, pada Sabtu.

“Polis Israel menahan 7 penunjuk perasaan di Dataran Kaplan di pusat bandar Tel Aviv atas tuduhan merusuh semasa perhimpunan menuntut kerajaan mengadakan perjanjian dengan Hamas untuk membebaskan tebusan yang ditahan di Gaza,” lapor Anadolu memetik akhbar Yedioth Ahronoth.

Ia menunjukkan bahawa penunjuk perasaan lain menutup Begin Street – jalan raya penting di Tel Aviv – sebagai sebahagian daripada tekanan terhadap kerajaan.​​​​​​​​

Di Baitulmaqdis Barat, ratusan rakyat Israel berdemonstrasi berhampiran kediaman Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, menuntut beliau membuat perjanjian dengan kumpulan pejuang Palestin.

Penunjuk perasaan juga menuntut pilihan raya segera, menurut Yedioth Ahronoth.

Di Caesarea di utara Israel, 1,200 berdemonstrasi di hadapan rumah Netanyahu, menuntut pembebasan tebusan dan peletakan jawatan kerajaan, menurut pihak berkuasa penyiaran Israel. Penunjuk perasaan melaungkan menentang kerajaan Netanyahu dan menjerit, “Pilihan raya sekarang!”

Beribu-ribu warga Israel turut menyertai kawasan lain di Israel, termasuk Haifa, Raanana dan Rehovot.

Qatar, bersama Mesir dan Amerika Syarikat, menaja rundingan untuk mencapai perjanjian pertukaran tahanan dan gencatan senjata di Gaza antara pihak Tel Aviv dan Palestin, dengan sumber mencadangkan ia boleh berlaku sebelum 11 Mac, apabila Ramadan dijangka bermula.

Israel berikrar untuk memusnahkan Hamas selepas serangan 7 Oktober di mana kira-kira 1,200 warga Israel terbunuh dan kira-kira 250 yang lain dijadikan tebusan di Gaza.

Lebih 30,000 rakyat Palestin telah terkorban dalam serangan Israel, dan banyak lagi mayat berkemungkinan tidak ditemukan di bawah runtuhan di seberang kawasan yang dikepung.

Israel dan Hamas telah berunding melalui pengantara Mesir, Qatar dan Amerika mengenai kemungkinan gencatan senjata.

Gencatan senjata lebih awal untuk pemberhentian permusuhan dan pertukaran tebusan-banduan berlangsung selama seminggu pada akhir November.

Author

Pilihan Editor