HomeGlobalTentera Israel serbu bandar Jenin, bertempur dengan rakyat Palestin

Tentera Israel serbu bandar Jenin, bertempur dengan rakyat Palestin

 

RAMALLAH, Palestin: Tentera Israel menyerbu bandar Jenin di utara Tebing Barat pada petang Selasa, mengepung kem Jenin, dan bertempur dengan rakyat Palestin.

Tentera, diiringi jentolak, memasuki bandar itu dari beberapa lokasi, menyerbu beberapa kawasan kejiranan, mengerahkan penembak tepat di atas bumbung beberapa bangunan, dan mengepung kem Jenin, lapor agensi berita Palestin, WAFA.

Tentera juga menahan dua pemuda dari dalam kenderaan, tambah agensi itu.

Penyiar itu menambah bahawa pasukan tentera ditempatkan di pintu masuk jabatan kecemasan di Hospital Jenin.

Jentolak tentera juga merobohkan beberapa hartanah awam.

Pertempuran bersenjata berlaku antara tentera Israel dan rakyat Palestin di kawasan “Dataran Pawagam” di Jenin, kata saksi mata kepada wartawan Anadolu.

Aktivis media sosial berkongsi rakaman yang menunjukkan kenderaan tentera Israel dan tembakan.

Seorang lelaki yang cedera parah oleh tentera pendudukan di bandar Hebron telah dibawa ke Hospital Al-Ahli, menurut kenyataan Kementerian Kesihatan Palestin.

Ketegangan memuncak di seluruh Tebing Barat sejak pertempuran meletus pada 7 Oktober antara kumpulan Palestin dan Israel di Gaza.

Sebanyak 242 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera Israel di Tebing Barat selain lebih 2,850 cedera, menurut Kementerian Kesihatan Palestin yang berpangkalan di Tebing Barat. – Anadolu

Author

Pilihan Editor