HomeGlobalRusia akan haramkan pertukaran jantina

Rusia akan haramkan pertukaran jantina

DUMA Negara Rusia, dewan rendah Parlimen, telah meluluskan undang-undang yang menjadikan pertukaran jantina di Rusia tidak sah, dengan beberapa pengecualian perubatan. Penggubal undang-undang memetik kewajipan moral untuk menentang “industri” transgender dan pengaruh asing sebagai alasan untuk pindaan tersebut.

Rang undang-undang itu, yang diluluskan dalam bacaan ketiga dan terakhir pada hari Jumaat, melarang campur tangan perubatan yang bertujuan menukar jantina, serta prosedur berkaitan untuk menukar status undang-undang pesakit yang menjalaninya.

Beberapa kemudahan perubatan akan diberi kuasa oleh kerajaan untuk melaksanakan prosedur yang diperlukan untuk merawat “anomali fizikal kongenital dalam pembentukan jantina pada kanak-kanak,” menurut draf undang-undang. Majlis perubatan akan memutuskan sama ada campur tangan sedemikian perlu.

Sekatan itu perlu untuk menentang pengaruh “memusnahkan” terhadap masyarakat Rusia yang datang dari Barat, jelas penyokong rang undang-undang itu.

“Pada masa ini terdapat industri yang maju untuk pertukaran jantina di Rusia, termasuk doktor yang menyalahgunakan amalan, ahli psikologi, rangkaian pertubuhan dan aktivis LGBT yang dibangunkan dan individu lain,” kata memorandum daripada penaja yang membenarkan rang undang-undang itu. “Mereka menyasarkan aktiviti merosakkan mereka terhadap remaja dan belia.”

Ahli Parlimen mendakwa bahawa seseorang boleh mendapatkan sijil perubatan transeksualisma, yang membuka jalan untuk pertukaran jantina, serendah $330 di klinik swasta. Ada yang didakwa mengeluarkannya tanpa pemeriksaan perubatan yang sewajarnya. Bilangan permohonan kepada pendaftar negara Rusia untuk menukar jantina secara sah telah meningkat daripada 142 pada 2016 kepada 996 tahun lepas, kata mereka.

Speaker Duma Negeri, Vyacheslav Volodin memuji kelulusan rang undang-undang itu, berkata ia akan mempertahankan negara daripada menjadi seperti Amerika Syarikat. Beliau berkata, bilangan pembedahan menukar jantina di AS telah meningkat 50 kali ganda dalam satu dekad, dengan ratusan ribu orang menjalaninya. Volodin memanggil trend itu “besar” dan tidak boleh diterima untuk Rusia.

Menteri Kesihatan, Mikhail Murashko sebelum ini berkata, beliau bersetuju bahawa keinginan pesakit untuk menukar jantina bukanlah alasan yang baik untuk campur tangan perubatan. Jabatan itu berjanji untuk menukar peraturan berkaitan dengan cepat, jika rang undang-undang itu ditandatangani menjadi undang-undang oleh Presiden Vladimir Putin.

Author

Pilihan Editor