HomeTeknologiIndia kongsi imej baharu kutub selatan bulan selepas pendaratan bersejarah Chandrayaan-3

India kongsi imej baharu kutub selatan bulan selepas pendaratan bersejarah Chandrayaan-3

 

TIGA negara lain telah berjaya mendaratkan kapal angkasa di bulan: Rusia, Amerika Syarikat dan China. Bagaimanapun, pencapaian mercu tanda baru-baru ini juga menandakan India sebagai negara pertama yang mendaratkan kapal angkasa di kutub selatan bulan, kawasan yang kian menjadi tarikan bagi saintis.

Ketika India menjadi negara keempat berjaya mendaratkan kapal angkasa di bulan, Pertubuhan Penyelidikan Angkasa Lepas India (ISRO) pada Rabu berkongsi imej baharu di X (dahulunya Twitter) yang mendokumentasikan pendaratan Vikram Chandrayaan-3 yang mendarat di permukaan bulan.

Set pertama empat imej yang dikongsi oleh ISRO telah diambil ketika pendarat menghampiri permukaan, dengan agensi itu kemudiannya berkongsi imej dari pendarat di permukaan.

“Pautan komunikasi diwujudkan antara Ch-3 Lander dan MOX-ISTRAC, Bengaluru,” kata ISRO dalam catatan di X.

“Chandrayaan-3 memilih kawasan yang agak rata di permukaan bulan,” tambah agensi itu dalam catatan seterusnya.

Ramai mengesyaki batu di kutub bulan mungkin menampung air beku yang boleh digunakan untuk menyokong penempatan manusia kekal. Chandrayaan-3 juga dilengkapi dengan rover kecil yang akan meneroka kawasan itu sehingga kehabisan bateri; ISRO tidak menjangkakan ia akan bertahan melalui malam selama dua minggu di bulan.

Agensi angkasa lepas pada Selasa mengeluarkan imej bahagian jauh bulan semasa ia mencari tempat pendaratan yang sesuai.

Chandrayaan-3 adalah percubaan kedua India baru-baru ini untuk mendarat di bulan. Yang pertama, Chandrayaan-2, terhempas ke permukaan bulan pada September 2019 akibat gangguan perisian. Chandrayaan-1 juga terhempas ke permukaan bulan tetapi itu disengajakan.

Awal minggu ini, Rusia cuba mendaratkan kapal Luna-25nya berhampiran kutub selatan bulan; namun, kapal itu terhempas tanpa diduga. Pada bulan Mei, sebuah syarikat Jepun persendirian juga secara tidak sengaja terhempas di bulan akibat gangguan perisian.

Rusia berhasrat untuk melancarkan beberapa misi bulan baharu dalam masa terdekat, dengan pegawai menyatakan nahas Luna-25 memberikan “pengalaman yang tidak ternilai.”

Agensi angkasa lepas Rusia Roscosmos mengucapkan tahniah kepada India atas kejayaan pendaratan di bulan.

“Perbadanan Negeri Roscosmos mengucapkan tahniah kepada rakan sekerja India atas kejayaan mendarat di bulan kapal angkasa Chandrayaan-3. Penerokaan bulan adalah penting untuk semua manusia, pada masa depan ia mungkin menjadi platform untuk penerokaan angkasa lepas,” kata agensi itu dalam satu kenyataan. .

Pada Jumaat, Agensi Penerokaan Aeroangkasa Jepun (JAXA) akan cuba menjadi negara kelima yang mendaratkan kapal angkasa di bulan, walaupun tempat pendaratan untuk kapal itu akan berada di kawah di sebelah khatulistiwa di sebelah dekat bulan.

Author

Pilihan Editor