HomeGlobalMusk beri teguran keras terhadap iklan boikot X

Musk beri teguran keras terhadap iklan boikot X

SESEIAPA sahaja yang cuba menekan X (sebelum ini Twitter) melalui pengiklanan boleh “pergi mamp*s,” kata pemilik platform, jutawan teknologi Elon Musk, pada Rabu.

Kolumnis New York Times, Andrew Ross Sorkin bertanya kepada Musk pada acara Sidang Kemuncak DealBook pada Rabu sama ada lawatannya ke Israel baru-baru ini adalah “lawatan maaf” yang didorong oleh dakwaan anti-Semitisme terhadap X yang menyebabkan banyak pengiklan utama meninggalkan platform itu.

“Saya harap mereka berhenti. Jangan mengiklan, “jawab Musk, mengejutkan Sorkin. “Jika seseorang akan cuba memeras ugut saya dengan pengiklanan, memeras ugut saya dengan wang? Pergi mamp*s.”

“Pergi. Pergi mamp*s. Adakah ia jelas? Saya harap begitu,” tambahnya. “Itulah yang saya rasa. Jangan iklankan.”

Musk membeli Twitter tahun lepas dengan anggaran AS$44 bilion, membantah penapisan yang dibuat oleh platform itu. Sejak itu, dia telah menjenamakan semulanya kepada X, memecat sebahagian besar kakitangan, dan membatalkan larangan terhadap banyak akaun atas nama mempromosikan kebebasan bersuara.

Awal bulan ini, beberapa syarikat besar menarik iklan mereka daripada X, berikutan laporan kumpulan advokasi Media Matters for America (MMFA) yang mendakwa platform itu memaparkannya di sebelah kandungan “pro-Nazi” dan “anti-Semitik”.

X membalas dengan menerbitkan analisis yang menunjukkan bahawa Media Matters memanipulasi algoritma dengan akaun palsu untuk memalsukan tuntutannya. Musk telah memfailkan saman terhadap operasi berkaitan Demokrat.

Pada Isnin, Musk melawat Israel dan bertemu dengan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dan Presiden Isaac Herzog. Netanyahu memberi syarahan kepada Musk mengenai “kultus kematian” Hamas, manakala Herzog menegaskan bahawa X mesti membanteras “kebencian Yahudi.” Musk juga melawat Kfar Aza, penempatan berhampiran Gaza yang diserang oleh Hamas pada 7 Oktober, dan ditunjukkan filem berdurasi 44 minit yang disusun Israel untuk mempamerkan kekejaman kumpulan pejuang Palestin.

Selepas Netanyahu membandingkan aktiviti ketenteraan Israel di Gaza dengan apa yang pihak Berikat mempunyai kaitan dengan Jerman dan Jepun dalam Perang Dunia Kedua, Musk bersetuju dengan keperluan untuk “mengusir pengganas dan mereka yang berniat membunuh,” tetapi berkata Israel harus “membantu mereka yang tinggal, itulah yang berlaku di Jerman dan Jepun.”

Pada Selasa, Hamas mengeluarkan jemputan awam untuk Musk melawat Gaza, demi kepentingan “objektiviti dan kredibiliti.” Mogul teknologi itu menjawab di platform X bahawa ia “nampak agak berbahaya di sana sekarang.” – RT

Author

Pilihan Editor