HomeGlobalNetanyahu ancam bunuh pemimpin Hamas 'di mana sahaja mereka berada'

Netanyahu ancam bunuh pemimpin Hamas ‘di mana sahaja mereka berada’

 

PERDANA Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mengarahkan agensi perisikan negara itu, Mossad, untuk menyasarkan pemimpin Hamas di mana-mana sahaja.

Sebagai jawapan kepada soalan sama ada pemimpin tertinggi Hamas, termasuk Ismail Haniyeh dan Khaled Mashaal, akan dapat mengawal Gaza selepas perang, Netanyahu berkata pada sidang akhbar di Tel Aviv pada Rabu bahawa dia telah mengarahkan Mossad “untuk bertindak terhadap pemimpin Hamas di mana sahaja mereka berada.”

Kepada soalan lain mengenai sama ada jeda kemanusiaan yang akan datang akan termasuk tindakan ketenteraan Israel terhadap Hamas di luar negara, Netanyahu berkata “tidak ada kewajipan sedemikian.”

Semasa sidang akhbar itu, Menteri Pertahanan Israel, Yoav Gallant menggunakan kata-kata ugutan yang sama terhadap pemimpin Hamas, dengan mengatakan, “Semua pemimpin Hamas sudah ditanda mati,” sambil menambah, “Perjuangan di seluruh dunia,” menunjukkan bahawa agensi perisikan akan bekerja menentang pemimpin Hamas di seluruh dunia.

Hamas masih belum menjawab kenyataan Netanyahu.

Terdahulu pada Rabu, Kementerian Luar Qatar mengumumkan bahawa Israel dan Hamas telah mencapai persetujuan mengenai jeda kemanusiaan selama empat hari, dengan tarikh mula diumumkan dalam tempoh 24 jam.

Menurut perjanjian pengantaraan Qatar, perjanjian itu termasuk gencatan senjata selama empat hari, kemasukan 300 trak yang sarat dengan bantuan kemanusiaan, termasuk bahan api, ke Gaza, dan pembebasan 50 orang Israel yang dipegang oleh Hamas sebagai pertukaran untuk 150 orang tahanan Palestin di penjara Israel.

Perjanjian itu juga membenarkan pelanjutan jeda dan potensi pelepasan kanak-kanak dan wanita tambahan yang dipegang oleh kedua-dua pihak.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti di Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Oktober.

Pihak berkuasa di Gaza berkata pada Selasa bahawa angka kematian akibat serangan Israel ke atas enklaf yang dikepung itu telah meningkat melebihi 14,500, termasuk lebih 5,800 kanak-kanak dan 3,900 wanita. Angka kematian Israel, sementara itu, adalah sekitar 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor