HomeGlobalAskar Israel yang cedera di Gaza enggan bertemu Netanyahu - Media Israel

Askar Israel yang cedera di Gaza enggan bertemu Netanyahu – Media Israel

BAITULMAQDIS: Askar Israel yang cedera dalam serangan darat negara itu di Genting Gaza pada Rabu menolak lawatan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu di sebuah hospital di Baitulmaqdis, lapor Saluran 13 Israel.

Ini bukan kali pertama askar yang cedera di Gaza enggan bertemu dengan pemimpin kontroversi itu. Kejadian serupa berlaku seminggu lalu di sebuah hospital di tengah Tel Aviv, menurut saluran itu.

“Saya berada di hospital (Hadassah) dan seorang kakitangan perubatan bertanya kepada saya sama ada saya mahu bertemu Netanyahu. Sudah tentu, saya menolak,” kata askar Or Shneiberg di X.

“Daripada 18 pejuang yang cedera, 15 meminta dia tidak memasuki bilik mereka.”

“Saya berada di Baitulmaqdis, kubu kuat Parti Likud (dipimpin oleh Netanyahu). Perubahan itu nyata; era Likud telah berakhir,” tambahnya.

Catatan askar itu bagaimanapun dinafikan oleh pihak hospital.

“Netanyahu berjalan di kalangan mereka yang cedera, yang menerimanya dengan penuh semangat, menggalakkan semangat mereka. Dia memberi jaminan bahawa Israel komited untuk mencapai kemenangan sepenuhnya,” saluran itu memetik kenyataan oleh hospital.

Minggu lalu, Netanyahu melawat Pusat Perubatan Sheba di kejiranan Tel HaShomer berhampiran Tel Aviv, di mana beberapa askar yang cedera juga enggan bertemu dengannya.

Menurut angka yang dikeluarkan oleh tentera Israel, 164 askar telah terbunuh dan 874 lagi cedera dalam pertempuran di wilayah Palestin sejak 27 Oktober. Antara yang cedera ialah 329 askar dalam keadaan serius.

Kerajaan Netanyahu dikritik teruk kerana kesilapan keselamatan yang membenarkan Hamas menyeberangi sempadan dari Genting Gaza pada 7 Oktober dan melakukan serangan mengejut, membunuh kira-kira 1,200 warga Israel, menurut angka rasmi.

Kejadian awal bulan ini di mana tiga warga Israel yang memegang bendera putih ditembak dan dibunuh oleh tentera Israel juga mendapat kritikan hebat. – Anadolu

Author

Pilihan Editor