HomeGlobalTiada tempat yang selamat, walau di Rafah, kata penduduk Gaza

Tiada tempat yang selamat, walau di Rafah, kata penduduk Gaza

 

RAKYAT Palestin kehabisan tempat untuk melarikan diri dari perang di Gaza, selepas Israel mengarahkan lebih banyak pemindahan di selatan enklaf itu.

“Tiada tempat selamat di Gaza, walau di Rafah,” kata Mahmood El Sayed kepada The National, selepas penduduk Khan Younis diberitahu untuk bergerak lebih jauh ke selatan menuju Rafah, yang terletak di sempadan Mesir.

Israel menggugurkan risalah memberitahu orang ramai untuk meninggalkan kawasan di dalam dan sekitar bandar kedua terbesar Gaza, Khan Younis, di bahagian selatan Genting Gaza tetapi utara Rafah, dan melancarkan serangan terhadap bandar yang dikatakan pemimpin Hamas bersembunyi.

Beratus-ratus ribu penduduk Gaza telah berpindah dari separuh utara enklaf ke selatan, sebelum tentera Israel secara berkesan memotong wilayah itu kepada dua.

Keluarga telah berpecah dan tidak dapat bergerak di antara utara Gaza, di mana Israel menumpukan serangan daratnya, dan selatan Gaza, yang telah dibanjiri oleh penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal.

“Keadaan benar-benar sukar, keluarga saya berpecah kepada dua. Saya berada di Khan Younis dan mereka berada di seberang. Saya tidak tahu bagaimana untuk menghubungi mereka,” kata El Sayed, yang berasal dari utara bandar Gaza.

“Semua sekolah di Rafah ditutup, tiada tempat selamat di sana,” katanya.

Arahan pemindahan terkini tertumpu kepada kawasan di dalam dan sekitar Khan Younis, dan Israel mengarahkan rakyat Palestin untuk bergerak ke barat dan selatan ke Rafah.

Bagaimanapun, rakyat Palestin berkata, mereka tidak menganggap Rafah selamat, kerana berjuta-juta orang kehabisan tempat untuk melarikan diri dari penerbangan itu.

Mahmood Hamdan, seorang penduduk Khan Younis, memberitahu The National ketika dia menaiki basikal untuk pergi ke Rafah, dia memerlukan tempat untuk berteduh.

“Saya dalam perjalanan ke Rafah kerana malam tadi serangan udara meningkat di sekitar rumah kami. Saya tidak tahu ke mana kami akan pergi, tetapi saya hanya perlukan tempat selamat untuk saya dan keluarga,” katanya.

Lebih 950,000 orang kehilangan tempat tinggal berlindung di 99 pusat PBB, di selatan Gaza, menurut wakil UNRWA, Juliette Toma.

Beribu-ribu rakyat Palestin telah mencari perlindungan di luar Hospital Perubatan Nasser di Khan Younis.

Rawan Abu Yihya, seorang penduduk Khan Younis, memberitahu The National bahawa Israel menggugurkan risalah untuk orang ramai meninggalkan bandar itu pada Ahad dan menuju ke Rafah tetapi dia enggan pergi.

“Kami tidak dapat mencari mana-mana tempat di Rafah jadi kami pergi ke hospital Nasser. Saya tidak tahu di mana-mana di Rafah, saya dan anak-anak saya pergi sekarang tetapi keluarga saya sudah berada di sana,” katanya.

Pada Ahad, Pertubuhan Kesihatan Sedunia melawat hospital, di mana ia mengatakan “orang yang tidak terkira banyaknya” mencari perlindungan.

“Semalam pasukan kami melawat Hospital Perubatan Nassar di selatan. Ia penuh dengan 1,000 pesakit – tiga kali ganda melebihi kapasitinya. Orang ramai mencari perlindungan, memenuhi setiap sudut kemudahan itu,” kata ketua WHO, Dr Tedros Ghebreyesus.

“Pesakit sedang menerima rawatan di atas lantai, menjerit kesakitan. Keadaan ini tidak mencukupi – tidak dapat dibayangkan untuk penyediaan penjagaan kesihatan,” tulisnya di X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

Lebih 15,500 rakyat Palestin terbunuh di wilayah itu sejak perang Israel-Gaza bermula, selepas Hamas membunuh kira-kira 1,200 orang di selatan Israel pada 7 Oktober lalu.

Kira-kira 1.8 juta daripada 2.3 juta penduduk Gaza dipindahkan secara dalaman di dalam enklaf itu, menurut PBB.

Ramai rakyat Palestin kini menghadapi pelarian dalaman semula apabila Israel mengalihkan tumpuannya ke selatan.

Mohammed Al Dinehy, dari Rimal di Gaza City berkata, dia berjalan bersama keluarganya dari utara ke selatan dan telah diberitahu sekali lagi untuk pergi.

“Saya akan mencari tempat yang selamat, sekali lagi kami berada di jalanan,” katanya kepada The National.

“Semasa gencatan senjata kami berada di Khan Younis dan merasakan sedikit keselamatan tetapi sekarang saya perlu menyelamatkan diri dan anak-anak saya,” katanya.

“Kami benar-benar tidak tahu ke mana hendak pergi, kami memerlukan bantuan.” – The National

Author

Pilihan Editor