HomeGlobalKrisis tebusan di stesen TV Ecuador berakhir

Krisis tebusan di stesen TV Ecuador berakhir

 

KRISIS tebusan di sebuah stesen TV di bandar terbesar Ecuador, Guayaquil, berakhir dengan semua penyerang ditahan dan tawanan diselamatkan, umum Ketua Polis Negara, Cesar Augusto Zapata Correa pada petang Selasa.

Lelaki bersenjata dan bertopeng menceroboh ibu pejabat TC Television awal hari itu, mengganggu siaran langsung dan menawan wartawan dan pekerja lain. Serangan itu berlaku di tengah-tengah darurat negara yang diisytiharkan oleh Presiden Daniel Noboa sebagai tindak balas terhadap rusuhan penjara dan serangan oleh ahli kumpulan yang melanda negara itu pada Selasa.

Pasukan keselamatan bersenjata lengkap segera tiba di tempat kejadian dan memasuki bangunan stesen TV, menahan 13 penyerang dan merampas senjata, bahan letupan dan bukti lain, kata Zapata Correa. Beliau menambah bahawa semua tebusan telah dibebaskan. Dia tidak melaporkan sebarang kemalangan jiwa.

“Penjenayah akan dibawa ke muka pengadilan untuk dihukum atas tindakan pengganas mereka,” tulis ketua polis di X (dahulunya Twitter), berikrar bahawa penguatkuasaan undang-undang tidak akan membenarkan tindakan ganas mengancam ketenteraman dan keamanan.

Video yang disiarkan ke media sosial menunjukkan polis mengiringi tahanan keluar dari bangunan.

https://twitter.com/CensoredMen/status/1744843744463958194

Pekerja yang dibebaskan dirakam memeluk orang tersayang dan berdoa di luar ibu pejabat TV.

https://twitter.com/CensoredMen/status/1744844784257081495

Sekurang-kurangnya lapan orang terbunuh dan dua cedera di Guayaquil pada Selasa, kata Datuk Bandar Aquiles Alvarez pada sidang akhbar. – RT

Author

Pilihan Editor