HomeGlobalKumpulan Houthi serang kapal milik AS di luar pantai Yaman dengan roket

Kumpulan Houthi serang kapal milik AS di luar pantai Yaman dengan roket

 

KEKAL dengan ikrarnya untuk membalas serangan udara Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) minggu lalu, kumpulan Houthi Yaman pada Isnin mengumumkan mereka telah menyerang kapal milik AS dengan roket tentera laut di luar pantai Yaman.

Dalam satu kenyataan, jurucakap kumpulan itu, Yahya Saree berkata, serangan itu berlaku di Teluk Aden dan mendakwa bahawa bedilan itu tepat ke sasaran.

Beliau menambah bahawa serangan itu dilakukan sebagai solidariti dengan rakyat Palestin di Gaza yang “terdedah kepada pembunuhan beramai-ramai yang kejam oleh entiti Zionis,” iaitu Israel, dan sebagai tindak balas kepada “pencerobohan AS-UK ke atas negara kita.”

Tentera AS mengesahkan serangan oleh kumpulan Houthi di luar pantai Yaman.

“Pada 15 Januari kira-kira jam 4 petang (waktu Sanaa), pejuang Houthi yang disokong Iran melepaskan peluru berpandu balistik anti-kapal dari kawasan yang dikuasai Houthi di Yaman dan mengenai M/V Gibraltar Eagle, sebuah kapal kontena yang dimiliki dan dikendali oleh AS yang menggunakan bendera Kepulauan Marshall,” kata Komando Pusat AS di platform X.

Pada Khamis, AS dan UK memulakan siri serangan udara terhadap sasaran Houthi di Yaman sebagai tindakan balas terhadap serangan ke atas kapal komersial di Laut Merah.

Houthi menyerang kapal-kapal di selatan Laut Merah, dan memberi amaran bahawa mereka akan menyerang semua kapal yang menuju ke Israel. Mereka berkata, serangan itu bertujuan untuk menyokong rakyat Palestin ketika mereka menghadapi pencerobohan dan pengepungan Israel di Gaza.

Laut Merah adalah salah satu laluan laut yang paling kerap digunakan di dunia untuk penghantaran minyak dan bahan api. – Anadolu

Author

Pilihan Editor