HomeGlobal‘Lebih teruk daripada Nakba pertama’ – Mangsa perang Gaza

‘Lebih teruk daripada Nakba pertama’ – Mangsa perang Gaza

 

PADA awal November, selepas beberapa minggu operasi ketenteraan yang memusnahkan di utara Gaza, tentera Israel menyerang pula kawasan tengah genting.

Di bawah serangan udara yang bertalu-talu, kereta kebal dan jentolak Israel bergerak lebih jauh ke dalam di kawasan tengah, termasuk kem pelarian Nuseirat dan Bureij.

Tentera Israel hanya berundur pada awal Januari, meninggalkan kesan kematian dan kemusnahan. Hanya selepas itu, rakyat Palestin secara beransur-ansur boleh mula kembali ke rumah mereka.

The Palestine Chronicle bercakap dengan dua penduduk Nuseirat dan Bureij, yang berkongsi perasaan putus asa mereka dalam menghadapi dahsyatnya kemusnahan yang ditinggalkan oleh tentera Israel.

Nakba baharu

“Serangan itu mengubah geografi kem pelarian Nuseirat,” kata Hajjah Wafa al-Taweel kepada The Palestine Chronicle.

“Dari pintu masuk kem, kami dapat melihat dengan jelas kem Bureij dan Maghazi. Kami melihat kemusnahan di mana-mana. Israel mengebom berpuluh-puluh rumah, merobohkannya, dan mengusir penduduk. Kami merasakan bahawa seluruh kawasan itu telah bertukar menjadi padang pasir yang luas,” jelas al-Taweel.

Menurutnya, ketika berjalan melalui kem terasa seolah-olah mereka memasukinya buat kali pertama. Kemusnahannya sangat besar, dan banyak rumah telah hilang.

“Seluruh kawasan kejiranan telah dihapuskan oleh tentera pendudukan, yang meninggalkan banyak kemusnahan selepas ia berundur. Ini bukan kem yang kami kenali, tempat kami tinggal sejak Nakba (malapetaka) Palestin pada 1948.

“Ini adalah Nakba baharu, lebih dahsyat daripada malapetaka pertama Palestin,” keluh al-Taweel.

Gurun kemusnahan

“Sebuah padang pasir dengan bangunan yang musnah, inilah yang mereka tinggalkan,” kata Dr Yunis Ya’qoub kepada The Palestine Chronicle.

Beliau berkata, semasa pencerobohan tentera Israel ke atas kem pelarian Bureij, mereka memusnahkan banyak kawasan kejiranan, menggali rumah yang dirobohkan, mengalihkan runtuhan, dan meletakkannya di tempat lain.

“Jalan-jalan telah berubah, dan seluruh kawasan telah menjadi padang pasir, terutamanya kawasan selatan kem Bureij. Tentera pendudukan sengaja mengubah semua bentuk muka bumi kawasan itu.

“Saya mempunyai sebidang tanah di selatan kem Bureij. Apabila saya pergi ke sana, berikutan pengunduran Israel, saya tidak dapat mengesannya dengan tepat, kerana semuanya telah musnah, dan semuanya telah digali. Tiada mercu tanda yang jelas untuk kawasan itu, hanya kemusnahan dan kesan yang ditinggalkan oleh kenderaan tentera Israel,” kata Dr Ya’qoub.

Author

Pilihan Editor