HomeTeknologiTikTok mula tiru YouTube?

TikTok mula tiru YouTube?

 

TIKTOK sejak kebelakangan ini mula memperkenalkan ciri-ciri yang terdapat dalam platform saingannya, YouTube. Adakah ini hanya satu kebetulan, atau adakah ini strategi yang dirancang oleh syarikat gergasi China itu untuk menarik khalayak yang lebih luas — sama seperti YouTube, yang kekal sebagai salah satu platform pilihan untuk golongan muda?

Walaupun Instagram Reels mungkin diilhamkan oleh TikTok, nampaknya TikTok pula mula meniru YouTube. Dari satu segi, rangkaian sosial China itu mempunyai lebih banyak persamaan dengan YouTube.

Salah satu persamaan yang paling ketara ialah pengenalan video yang lebih panjang di TikTok. Platform yang pada mulanya terkenal dengan klip pendek dan pantas, kini menawarkan video antara 15 saat hingga 15 minit. Baru-baru ini, TikTok mengumumkan ia sedang menguji video berdurasi 30 minit, menyelaraskan dirinya dengan format YouTube yang lebih panjang.

TikTok juga menjanjikan peningkatan dalam bilangan tontonan jika pencipta menyiarkan video dalam format landskap, format yang sama seperti YouTube.

Seorang pakar, Matt Navarra telah berkongsi tangkap layar ciri baharu ini. Menurut maklumat yang dikongsi, TikTok berjanji untuk meningkatkan tontonan untuk video dalam format landskap dalam tempoh 72 jam selepas siaran. Namun pengguna perlu mematuhi satu peraturan: video mestilah lebih lama daripada satu minit. Selain itu, video yang layak bukanlah iklan, atau datang daripada akaun yang dipegang oleh kerajaan atau parti politik.

TikTok juga melengkapkan platformnya dengan alat penciptaan video yang lebih terperinci. Kini terdapat pilihan suntingan lanjutan, penapis dan kesan khas, seperti fungsi yang terdapat dalam YouTube Studio.

Pada tahun 2023, TikTok melancarkan dana pencipta, serupa dengan program perkongsian YouTube. Dana ini membolehkan pencipta kandungan menjana hasil berdasarkan bilangan tontonan dan interaksi yang diperolehi oleh video mereka.

Beberapa sumber bersetuju bahawa TikTok sedang mengembangkan khalayaknya dan membina kesetiaan pengguna dengan menawarkan pengalaman yang lebih komprehensif. Penambahan ciri yang setanding dengan YouTube boleh menggalakkan pencipta untuk berhijrah ke TikTok, membawa kandungan mereka bersama.

Menurut kajian baru-baru ini, Gen Z menghabiskan purata 7 jam dan 7 minit sehari pada telefon pintar mereka dan purata 8 jam dan 59 minit seminggu di TikTok.

Sementara itu, menurut angka terbaharu dari Nielsen, kanak-kanak di Amerika Syarikat (AS) lebih suka menonton YouTube daripada Netflix.

Tidak dapat dipastikan lagi sama ada strategi ini akan membuahkan hasil untuk TikTok. Platform ini perlu mencapai keseimbangan antara inovasi dan mengekalkan identiti uniknya, jika tidak, ia hanya menjadi klon YouTube semata-mata. — Studio ETX

Author

Pilihan Editor