HomeGlobalIsrael larang Al Jazeera beroperasi – Netanyahu

Israel larang Al Jazeera beroperasi – Netanyahu

KERAJAAN Israel akan mengharamkan Al Jazeera, kata Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu, melabel saluran pan-Arab yang berpangkalan di Qatar sebagai suara Hamas.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika perang Israel di Gaza memasuki bulan keenam.

Pada Isnin, Knesset meluluskan undang-undang sementara yang membenarkan perdana menteri mengharamkan saluran asing dan menutup pejabatnya jika beliau menganggapnya sebagai ancaman kepada keselamatan negara.

Netanyahu, yang sedang pulih daripada pembedahan hernia berkata, dia merancang untuk menggunakan undang-undang terhadap Al Jazeera, lapor RT.

“Al Jazeera telah menjejaskan keselamatan Israel, secara aktif mengambil bahagian dalam pembunuhan beramai-ramai 7 Oktober, dan menghasut terhadap tentera Israel. Sudah tiba masanya untuk menghapuskan serangan Hamas dari negara kita.

“Saluran Al Jazeera tidak akan lagi bersiaran dari Israel. Saya berhasrat untuk bertindak segera mengikut undang-undang baharu untuk menghentikan aktiviti saluran itu,” tulis Netanyahu di X (dahulunya Twitter) pada Isnin.

Menteri Komunikasi, Shlomo Karhi berkata, saluran itu akan disekat dalam beberapa hari akan datang, sambil menambah bahawa tidak akan ada kebebasan bersuara untuk jurucakap Hamas, menurut Times of Israel.

Undang-undang itu akan berkuat kuasa sehingga 31 Julai 2024, atau sehingga tamat tindakan penting ketenteraan semasa perang berterusan dengan Hamas, kata Knesset.

Al Jazeera mengeluarkan satu kenyataan, mengatakan bahawa perdana menteri Israel bertanggungjawab terhadap keselamatan kakitangan dan premis rangkaiannya di seluruh dunia, berikutan hasutannya dan tuduhan palsu itu.

Saluran itu berkata, tuduhan fitnah seperti itu tidak akan menghalang pihaknya daripada meneruskan liputan yang berani dan profesional, dan mengancam mengambil tindakan undang-undang.

Beberapa penggubal undang-undang Israel menentang undang-undang tersebut. MK Mansour Abbas berhujah bahawa Al Jazeera harus dibenarkan untuk bersiaran kerana ia memberi platform kepada penceramah dari Israel, malah kepada jurucakap tentera.

Amerika Syarikat (AS) juga menyuarakan kebimbangan mengenai undang-undang baharu itu.

“Kami percaya pada kebebasan akhbar… dan itu termasuk mereka yang melaporkan konflik di Gaza. Jadi kami percaya kerja itu penting,” kata jurucakap Rumah Putih, Karine Jean-Pierre kepada pemberita.

Wartawan Al Jazeera, Shireen Abu Akleh terbunuh ketika membuat liputan serbuan Israel di Tebing Barat pada 2022. Pada Disember, Samer Abudaqa, seorang jurukamera yang bekerja untuk saluran itu, terbunuh semasa operasi IDF di Gaza. Al Jazeera menyalahkan tentera Israel untuk kedua-dua kematian.

 

Author

Pilihan Editor