HomeGlobalRibuan berhimpun di seluruh Israel tuntut pilihan raya awal, pertukaran tebusan dengan...

Ribuan berhimpun di seluruh Israel tuntut pilihan raya awal, pertukaran tebusan dengan Hamas

 

BAITULMAQDIS: Beribu-ribu rakyat Israel berhimpun membuat bantahan terhadap kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu pada Sabtu, menuntut perjanjian pertukaran tebusan dengan kumpulan pejuang Palestin, Hamas, menurut laporan media.

“Beribu-ribu rakyat Israel berdemonstrasi di beberapa kawasan di seluruh negara untuk menuntut pilihan raya awal dan penyelesaian perjanjian pertukaran tebusan,” kata akhbar Israel Yedioth Ahronoth.

Demonstrasi pusat di Persimpangan Kaplan di tengah Tel Aviv menuntut pertukaran tebusan, katanya.

Beratus-ratus penunjuk perasaan juga berdemonstrasi berhampiran kediaman Netanyahu di Baitulmaqdis Barat, menuntut akauntabiliti dan peletakan jawatannya, tambah Yedioth Ahronoth.

Di Haifa, kira-kira 8,000 orang berdemonstrasi di Horev Junction di pusat bandar, melaungkan slogan menentang kerajaan.

Protes di seluruh negara dijangka meningkat dalam beberapa jam akan datang, menurut laporan media.

Qatar, Mesir, dan Amerika Syarikat (AS) cuba mencapai perjanjian pertukaran tebusan dan gencatan senjata di Gaza, kerana jeda pertama berlangsung selama seminggu pada bulan November, yang mengakibatkan bantuan terhad memasuki Gaza, serta pertukaran tebusan Israel untuk Palestin. banduan – kebanyakannya wanita dan kanak-kanak yang ditahan di penjara Israel.

Tel Aviv menahan sekurang-kurangnya 9,100 tahanan Palestin di penjaranya, manakala terdapat kira-kira 134 tebusan Israel di Gaza. Hamas telah mengumumkan kematian 70 orang dalam serangan udara rambang Israel.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut di Genting Gaza sejak serangan rentas sempadan pada awal Oktober oleh Hamas membunuh kurang daripada 1,200 orang.

Lebih 33,100 rakyat Palestin telah terbunuh dan lebih 75,800 cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan. – Anadolu

 

Author

Pilihan Editor