HomeSukanKejohanan Badminton BWF Dunia 2022 di Tokyo sudah bermula!

Kejohanan Badminton BWF Dunia 2022 di Tokyo sudah bermula!

Oleh: SITI NS

KEJOHANAN Badminton Dunia 2022 berlangsung di Tokyo, Jepun bermula hari ini sehingga 28 Ogos 2022.

Pertandingan di Tokyo berlangsung dengan setiap perlawanan pusingan dalam perseorangan lelaki serta beberapa pertembungan pusingan dalam empat acara lain.

Kejohanan yang ditunggu-tunggu oleh semua peminat badminton di serata dunia ini melibatkan lebih 350 pemain dari 47 negara, bersaing di ibu negara Jepun demi gelaran juara dunia.

Lima acara badminton yang dipertandingkan dalam kejohanan ini iaitu perseorangan lelaki, perseorangan wanita, beregu lelaki, beregu wanita dan beregu campuran.

Juara bertahan lelaki, Loh Kean Yew, juara Olimpik, Viktor Axelsen, Anthony Ginting dari Indonesia dan Chou Tien-chen dari China Taipei adalah antara nama lelaki teratas yang beraksi di gelanggang utama Isnin ini.

Di Gelanggang 2, Ng Tze Yong berjaya mengalahkan lawan yang juga juara Masters Malaysia dari Indonesia di kemunculan pertamanya dalam kejohanan dunia badminton ini.

Sebentar lagi Lee Zii Jia, bintang badminton asia yang dinantikan ramai, bakal beraksi pada jam 1:50 petang menentang pemain Perancis.

Selain itu, pemain China, Shi Yuqi juga kembali bertanding di gelanggang 4 selepas penggantungannya yang penuh drama pada tahun lepas.

Semoga berjaya diucapkan buat semua pemain Malaysia di bumi Tokyo. Kami semua mendoakan kejayaan anda di sini. Malaysia Boleh!

Author

Pilihan Editor