HomeBeritaKempen AMK berteras lima isu jaminan masa depan anak muda

Kempen AMK berteras lima isu jaminan masa depan anak muda

KUALA LUMPUR: Angkatan Muda Keadilan (AMK) mengumumkan akan mengerakkan kempen ‘Ayuh Anak Muda’ berteraskan lima isu berkaitan masa depan anak muda.

Lima teras kempen tersebut ialah jaminan pekerjaan bermaruah, perlindungan sosial, pengangkutan awam berimpak, pengangkutan awam berimpak, akses pendidikan tinggi dan tangani dampak perubahan iklim.

Perkara tersebut diumumkan Ketua Penerangan AMK, Haziq Azfar Ishak dalam sidang media di Pejabat Ayuh Malaysia, Kuala Lumpur pada Rabu.

“Penerangan AMK mengambil perhatian penuh terhadap beberapa isu polisi dan dasar terkait kehidupan anak muda yang dibangkitkan beberapa Ketua AMK Negeri yang menyentuh perihal kos dan akses pendidikan tinggi.

” Selain itu juga kebergantungan terhadap pengangkutan awam; kadar pengangguran dan guna tenaga tidak penuh (underemployment); skim perlindungan sosial yang tidak menyeluruh; dan dampak perubahan iklim yang meruncing.

“Kebanyakan isu-isu ini menyentuh taraf kehidupan bermaruah anak muda,” kata Haziq dalam sidang media itu.

Jelasnya, kempen ‘Ayuh Anak Muda’ ini digerakkan dengan lima teras utamanya mengambil ilham daripada keresahan beberapa Ketua AMK Negeri itu terhadap masa depan anak muda.

Tambah Haziq, kempen ini akan digerakkan melalui platform Penerangan AMK dengan matlamat utama membujuk anak muda pengundi atas pagar khususnya yang mengalami kelesuan politik.

“Dengan menyediakan fokus polisi dan dasar yang berkaitan anak muda serta generasi akan datang dengan penekanan penjanaan reformasi terhadap lima isu ini, maka ia akan membawa kebahagiaan hidup buat seluruh lapisan anak muda dan generasi akan datang,” katanya lagi.

Menurutnya, kempen ‘Ayuh Anak Muda’ akan bermula pada minggu ini dengan program berbentuk forum dan beberapa siri perancangan lagi di masa akan datang.

Turut hadir bersama dalam sidang media ialah Naib Ketua AMK, Atyrah Hanim Razali; Naib Ketua AMK, Prasanth Kumar Brakasam; Setiausaha Pengelola AMK, Arshad Husni dan Naib Ketua AMK Johor, Law Yi Leong.

Author

Pilihan Editor